Benieuwd naar wat er boven je hoofd gebeurt? Vlieg dan mee tot voorbij het zonnestelsel en nog verder…..

Heb je je ooit afgevraagd wat er zich allemaal boven je hoofd afspeelt?
Dit boek neemt je mee op reis door de atmosfeer naar de ruimte en terug.
Onderweg ontdek je allerlei bijzondere dingen en suizende stukjes verleden die samen, nou ja… de ruimte vormen!

Interessant, leerzaam, ruimte

Het gaat hier om een harmonicaboek dat je uit kunt klappen tot zo’n 2,50 meter.
De afzonderlijke platen vormen dan één geheel en laten zien wat er op verschillende hoogtes in de hemel boven ons hoofd gebeurt. Alle platen zijn voorzien van stukjes gedetailleerde tekst waarin uitleg en beschrijving wordt gegeven van wat er te zien valt. De tekeningen zijn zacht van kleur, er is veel blauw gebruikt.
De harmonica-uitklap is dubbelzijdig en start en eindigt met een afbeelding van een meisje dat nadenkt over wat er zich allemaal boven haar hoofd afspeelt.

We beginnen de reis naar boven in een grote stad met wolkenkrabbers. Een meisje kijkt  vragend omhoog. We reizen met haar gedachten mee naar boven. Dwars door de troposfeer en de stratosfeer naar de thermosfeer. Het is zeer interessant om te leren over de activiteiten die plaats kunnen vinden in de betreffende lagen van de atmosfeer. Handig ook dat de afstand van de aarde steeds in kilometers wordt aangegeven, dat maakt het geheel inzichtelijk.
Als we dan uiteindelijk de denkbeeldige Karmanlijn passeren en de ruimte invliegen wordt het helemaal spannend. Want op deze uitklap zien we afbeeldingen van satellieten en kunnen we samen met de Sojoez -capsule meereizen om de astronauten naar het internationale ruimtestation ISS te brengen. De astronauten doen daar hun werk in de ruimte, ze testen nieuwe apparatuur en repareren wat stuk is. Maar hier eindigt het boek nog niet, we vliegen door naar de maan en gaan zelfs tot voorbij het zonnestelsel en nog verder……..

Draai de flap om en vervolg de reis. We komen aan deze zijde van het boek meer in een natuurlijke ambiance. Ook hier zien we wat er in de verschillende luchtlagen te beleven valt, maar nu gaat het meer over dieren en maaksels van mensen. Ganzen vliegen voorbij op 6 kilometer hoogte en weer wat lager zien we de ooievaars die onderweg zijn. Parachutes, vliegtuigen, wat is er veel te zien. Als we de reis uiteindelijk beëindigen en weer op de aarde zijn beland, draait het meisje zich op haar rug in het gras en staart ze, terug dromend over de reis tevreden naar boven.

Een informatief boek dat veel kinderen tot de verbeelding zal spreken. De ruimte, het heelal en alles wat hiermee samenhangt, kinderen lusten er meestal wel pap van. Ik denk dat ze hun ogen uitkijken en veel antwoorden krijgen op vragen over deze materie.                                                                                    De platen zijn lekker stevig, het boek zal niet gauw kapot gaan. Ik kan me zomaar voorstellen dat een kind dit boek uitgevouwen ophangt op zijn of haar slaapkamer. Gewoon om alles nog eens rustig te bekijken en bestuderen. Het is sowieso fijner om het boek te lezen als het verhaal is uitgeklapt, dit gaat het beste op de grond of aan een hele lange tafel. Als je over de kaft van het boek wrijft voel je het reliëf wat erop is aangebracht, ook weer zo’n detail dat het boek extra aantrekkelijk maakt. Erg origineel bedacht!

Dit uitvouwbare prentenboek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 8. Het is de opvolger van “De grond onder je voeten.”