De ijzige verloofde

‘Een betoverende serie die met geen ander te vergelijken is’.

De ijzige verloofde is het eerste deel van de betoverende Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten…
Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.

Betoverend, pakkend, fascinerend

Dit boek pakte me vanaf de eerste bladzijde. Ik wilde door blijven lezen en had het boek van maar liefst 523 bladzijden dan zo uit.
In deze beschreven fantasiewereld wonen mensen op verschillende arken. Ophelia woont met haar grote familie op de ark Anima. Ze is een animist, wat betekent dat ze de gave heeft om met haar handen de geschiedenis van voorwerpen te lezen. Daarnaast kan ze ook door spiegels reizen. Het is op hun ark gebruikelijk om uitgehuwelijkt te worden. Nadat ze diverse kandidaten heeft afgewezen, besluit haar familie haar uit te huwelijken met Thorn, een man die woon op de ark Pool. Daar aangekomen komt ze erachter dat ze niemand kan vertrouwen en ze een pion is in een politiek spel.

Het is een complexe en fascinerende wereld waarin Ophelia leeft, maar Christelle Dabos heeft een aangename schrijfstijl. Ze schrijft zo beeldend, dat je deze nieuwe wereld voor je ziet. Er zit veel spanning en humor in het verhaal. De karakters zijn divers en worden duidelijk beschreven. In elke ark hebben de bewoners hun eigen kenmerken en gaven. Wat fijn is, is dat geen van de personages perfect is. Ophelia zou je soms een schop onder haar kont willen geven. Ze is echt een grijs muisje en zou meer voor zichzelf op moeten komen. Haar verloofde heeft ijs stromen door zijn aderen; hij is koud en kil en toont totaal geen belangstelling voor zijn verloofde. Tijdens het lezen gebeurt er veel in het boek en ontvouwt het plot langzaam maar zeker. Het belooft veel goeds voor het tweede deel!

Christelle Dabos is inmiddels uitgegroeid tot een van de populairste YA-schrijvers in Frankrijk, waar haar boeken regelrechte bestsellers zijn. Ook in andere landen is deze serie een ware hype. De ijzige verloofde is in Duitsland genomineerd voor de gerenommeerde Deutscher Jugendliteraturpreis. De Nederlandse vertaling is van Eef Gratama.