De jongen achter in de klas

‘Ik wist niet hoe gevaarlijk ons avontuur zou worden en hoe groot de moeilijkheden zouden zijn’

Achter in mijn klaslokaal stond vroeger een lege stoel. Nu zit er een nieuwe jongen. Hij heet Ahmet.
Hij is negen jaar (net als ik), maar hij is heel raar. Hij praat nooit en lacht nooit en hij houdt niet van snoep – zelfs niet van citroenzuurtjes, die ik het allerlekkerst vind!
Maar toen kwam ik achter de waarheid: Ahmet is eigenlijk helemaal niet vreemd. Hij heeft zijn land moeten ontvluchten vanwege oorlog. Een echte oorlog, met bommen, vuur en kogels die mensen verwonden. En hoe meer ik over hem te weten kom, hoe meer ik hem wil helpen.
En daar komen mijn beste vrienden Josie, Michael en Tom om de hoek kijken. We hebben namelijk een plan…

Indrukwekkend, droevig en origineel

In dit boek word je meegenomen in de wereld van de vluchtelingen. Ahmet is samen met zijn ouders en zusje gevlucht uit Syrië vanwege de oorlog die daar heerst. Hij komt naar Engeland en gaat daar ook naar school. Al snel maakt Ahmet nieuwe vrienden, maar niet iedereen is even blij met zijn komst… De grootste pestkop van de klas ziet Ahmet als een nieuw doelwit, maar gelukkig is Ahmet door alles wat hij heeft meegemaakt niet onder de indruk van dit gepest. Je komt gedurende dit verhaal steeds meer over de reis van Ahmet te weten. Aan het eind van deze reis stuiten de vrienden op een groot probleem, waarvoor ze het beste idee van de hele wereld bedenken. Maar of deze oplossing ook daadwerkelijk gaat werken?

Dit indrukwekkende verhaal is geschreven vanuit het perspectief van een 9 jarig kind. Het geslacht van dit kind blijft in dit verhaal lange tijd onbekend, maar de karaktereigenschappen doen blijken dat het een lief en zorgzaam personage is. Indrukwekkend hoe de schrijfster dit blanco heeft weten te houden gedurende een lange periode in het verhaal, pas tegen het eind wordt de onthulling gedaan. Het kind neemt je mee in het eigen levensverhaal waarin de vader is gestorven en moeder en kind moeten rondkomen van een minimum inkomen. Dit maakt het verhaal dubbel zo indrukwekkend. Het boek bevat een aantal zwart wit illustraties die de tekeningen van de hoofdpersoon weerspiegelen en zo verduidelijking bieden in de verschillende heftige situaties binnen dit verhaal.

Dit indrukwekkende boek is geschikt voor lezers vanaf 10 jaar. Tevens erg geschikt als voorleesboek om dit heftige onderwerp bespreekbaar te maken.