De jongen die met draken zong

De jongen die met draken zong

Hier in de tuin van grootvader ben ik de  drakenfluisteraar. De drakenhoeder…

Tomas kweekt draken. Aan de drakenfruitboom in de tuin van zijn grootvader groeien de prachtigste, meest fantastische draakjes. Tomas verzorgt de boom, wist de sporen van de knetterende, vuurspuwende draken uit, en geniet van zijn kleine bliksemdraakje Zwier. Maar net als Tomas denkt dat hij alles helemaal onder controle heeft, ontdekt hij een groot geheim over Aura, zijn nieuwe beste vriendin, en blijkt het helemaal niet goed te gaan met de drakenfruitboomstekjes. Betekent dat het einde van de draken? En wat zal er gebeuren als de bliksemdraak Zwier en de stormdraak Fikkie hun krachten bundelen?

Magisch, onthullend, spannend

Tomas heeft iets wat andere kinderen niet hebben: levende draakjes. Hoe hij daaraan komt? Ze groeien gewoon aan een boom bij zijn grootvader in de tuin. Het spreekt voor zich dat Tomas daar vaak te vinden is. Hij is gek op zijn opa en hij houdt ervan om met de draakjes te spelen. Ze zijn grappig en hebben vaak bijzondere talenten die door Tomas gekoesterd worden. Tomas is erg happy te midden van zijn draken. Tot zover niks aan de hand.

Maar dan ontdekt hij dat de grootmoeder van zijn nieuwe vriendin Aura al draken kweekte toen Aura nog heel klein was. Gek genoeg kan Aura zich daar zelf niks van herinneren. Tomas is nu wel bang dat Aura zichzelf naar voren schuift als rechtmatige eigenares van de drakenboom. Ook zet hij vraagtekens bij het gedrag van de moeder van Aura: waarom kan zij de draken niet zien terwijl haar eigen moeder ze kweekte? Behalve dit raadsel spelen er nog meer zorgen. Plots duiken er namelijk wetenschappers op die proberen de stekjes mee te nemen voor onderzoek. Hoe kunnen Tomas en zijn vrienden deze mensen tegenhouden? Het gaat sowieso niet al te best met de drakenstekjes. Lukt het Tomas om het geheim van Aura te ontrafelen? En worden de drakenstekjes gered? Je leest het in dit laatste deel van deze magische serie.

Voorafgaand aan dit laatste deel kwamen achtereenvolgens vier delen over Tomas en de draken op de markt: De jongen die draken kweekte, De jongen die met draken leefde, De jongen die met draken vloog en De jongen die van draken droomde. Je kunt de boeken ook los van elkaar lezen, maar dit boek is wel echt een afsluiting van de reeks.

De zwart-wit tekeningen van Sara Ogilvie zijn grappig, vertederend en vol expressie. Alle vijf  de covers van de boeken hebben dezelfde stijl. Draakachtige letters met kartelrandjes geven de titels van de boeken weer en als je er met je vingers over wrijft voel je reliëf. Heel gaaf. Doordat de boekcovers in dezelfde stijl zijn kun je ze makkelijk herkennen. Ze hebben overigens wel allemaal een andere kleur.

Hou je van verhalen met een vleugje magie, dan is dit boek een echte aanrader voor jou. Vanaf een jaar of 8.