De jongen en de Papegaaiduiker

Toen, alle hoop was bijna verloren, zagen we door de duisternis een boot op ons afkomen – één man in een klein roeibootje die de kolossale golven bevoer.

Tijdens een stormachtige nacht loopt een schip op de rotsen en zinkt. De vuurtorenwachter op Papegaaiduikerseiland ziet het gebeuren en redt die nacht dertig mannen, vrouwen en kinderen uit de ijskoude zee. Een van de kinderen is Allen Williams en dit is zijn verhaal.

Hartverwarmend, ontroerend, waargebeurd

Dit is een ontroerend en sfeervol verhaal over Allen, een vuurtorenwachter en een papegaaiduiker.

Allen is vijf jaar oud. Zijn vader is overleden en daarom gaat hij met zijn moeder terug naar familie in Engeland. Onderweg lijden ze schipbreuk vlak voor een van de eilanden van Scilly. De vuurtorenwachter van Papegaaiduikerseiland, waar al vele jaren geen papegaaiduiker meer te vinden is, ziet het gebeuren en redt de jongen en alle opvarenden. Allen is gefascineerd door de stille en stugge vuurtorenwachter en zijn schilderijen. Als Allen van het eiland vertrekt om naar zijn opa en oma te gaan, krijgt hij van de vuurtorenwachter als aandenken een schilderijtje dat de vuurtorenwachter zelf heeft gemaakt.

In de jaren daarna groeit Allen op bij zijn strenge, kille grootouders. Maar de herinneringen aan die ene nacht blijven hem altijd bij en hij besluit om na zijn opleiding terug te gaan naar het eiland om de man te vinden die hem heeft gered. Als hij aankomt op Papegaaiduikerseiland herkent de de vuurtorenwachter – Ben – hem direct. Diezelfde dag waait er ook een papegaaiduiker aan, die ze samen verzorgen. Er ontstaat een heel bijzondere vriendschap tussen hen. De papegaaiduiker herstelt en vliegt uit. Allen is gelukkig op het eiland, hij schildert, vist en wil er voor altijd blijven. Ook de papegaaiduiker komt weer terug en hij heeft andere papegaaiduikers meegenomen. Maar dan moet Allen het leger in en moet hij het eiland waar hij thuishoort weer verlaten. Hij wil zo snel mogelijk weer terugkeren naar Papegaaiduikerseiland, waar nu weer papegaaiduikers wonen, maar of dat zal gaan lukken…..

Voor dit boek werkte Michael Morpurgo samen met Benji Davies die zorgde voor de prachtige en betoverende illustraties, die de sfeer van het verhaal fantastisch weergeven.

Dit boek is opgedragen aan Allen Williams Lane, de oprichter van de Engelse uitgeverij Penguin Books. Hij was de echte Papegaaiduikerman….

Wat is dit een prachtig tijdloos verhaal over vriendschap en liefde voor de natuur om voor te lezen aan kinderen vanaf 6 jaar of zelf te lezen vanaf 8 jaar. Superleuk zijn ook de weetjes achterin over papegaaiduikers.