De koning die het donker verbood

De koning die het donker verbood

‘En dus begonnen de raadslieden geruchten te verspreiden over het donker’.

Er was eens een jongetje dat bang was voor het donker. Dat is nog niet zo vreemd. De meeste kinderen zijn weleens bang in het donker. Maar dit jongetje was een prins, en hij besloot dat hij, als hij koning werd, iets aan het donker ging doen. Hij ging het verbieden.

Angsten, opruien, verbieden

Wat een bijzonder boek. Niet alleen in uitvoering, maar ook in het verhaal. De illustraties zijn uitgevoerd in de kleuren zwart/wit/geel. De afbeeldingen zijn ingetogen, zonder veel details. Ze passen perfect bij de tekst, die vertaald is door Edward van de Vendel. Het verhaal gaat over een jonge prins die bang is voor het donker. Hij neemt zichzelf voor dat, wanneer hij koning is, hij het donker wil verbieden. Zijn raadsgevers geven aan dat het niet verstandig is om het donker zomaar te verbieden, het is beter om de mensen het idee te geven dat het hun idee is. Ze beginnen een campagne en verspreiden geruchten over het donker. Al snel eisten de mensen dat het donker verboden zou worden. De koning legt een kunstzon aan en vaardigt anti-donker wetten uit. De mensen zijn in eerste instantie blij. Ze hebben hun zin gekregen en vierden feest, zelfs midden in de nacht. Het bleef toch licht. Maar al snel ervaren de mensen dat het helemaal niet prettig is wanneer het altijd maar licht blijft. De dagen duren eindeloos en ze kunnen moeilijk in slaap komen. Maar wie zich niet aan de regels houdt, en de lampen in huis aandoen, krijgen een boete van de Lichtinspecteurs. Ze komen in opstand, maar de raadlieden weten raad. Ze proberen met een feest de mensen dolenthousiast te krijgen over het Donkerverbod. Maar gaat dat lukken? Of zijn de mensen slimmer dan de raadslieden denken?

De vragen die je jezelf na het lezen van dit boek stelt zijn: laat je je regeren door angst of door vrijheid? Laat je je meeslepen door geruchten, of blijf je zelf nadenken? Ook geeft het boek een mooie les mee: je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt. Een prachtig boek, dat stemt tot nadenken.

Voor kinderen vanaf 4 jaar, maar het is zeker ook geschikt voor oudere kinderen.