Meneer Sprokkel maakt houten treinen.
Maar meneer Zemel zegt af en toe iets raars.
Senna, Kaz en Teun krijgen twijfels.
Is meneer Zemel wel echt zo aardig?
En bestaat dat weeshuis wel echt?

AVI-lezen, bedrog, inzameling

In Huize Sluimer, een tehuis voor bejaarden, is het maar een saaie bedoening. Totdat de oudjes, die van pure verveling lusteloos in hun stoelen hangen worden opgeschrikt door een schelle, harde toeter. Vanuit een auto schalt een boodschap door de megafoon: ‘HELP SAMEN DE KINDEREN VAN TRIESTIESTAN’. De oproep komt van ene meneer Zemel. Hij heeft een plan bedacht om de weeskinderen uit het verre land eens lekker te gaan verwennen. De mensen van het tehuis zijn gelijk enthousiast en vol energie gaan ze aan de slag. De één breit een warme deken terwijl de ander een houten speelgoedtrein in elkaar timmert. En o, wat zijn ze allemaal gecharmeerd van de vrolijke meneer Zemel! Iedereen is blij. Althans, voor even. Want zoals de vrienden Senna, Kaz en Teun al vermoeden is er iets niet in de haak met die ‘vrolijke Frans’ die zichzelf meneer Zemel noemt. Ze laten het er natuurlijk niet bij zitten en proberen meer over deze man te weten te komen. Zijn hun vermoedens terecht of is meneer Zemel toch de goedheid zelve…

Een spannend verhaal waarin de vrienden met hulp van onder andere hun juf echt speurwerk moeten verrichten. Het verhaal wordt trouwens met de nodige humor verteld. Namen als: Zemel, Triestiestan, Huize Sluimer, agent Vos en meneer Sprokkel (ja, die van de houten trein) werken op je lachspieren. Dit wordt ook nog eens gevoed door de grappige plaatjes. Erg leuk.

De lezers leren ook nog iets uit het echte leven. Bijvoorbeeld dat mensen zich anders voor kunnen doen dan ze zijn en dat je alert moet zijn als je iets van internet wilt kopen. En mocht je iets niet helemaal begrijpen dan zijn daar ook nog de gekaderde gedeeltes waarin mogelijk onbekende begrippen worden uitgelegd.

Deze serie is toegankelijk en dyslexie-vriendelijk. De boeken van deze serie richten zich vooral op kinderen die lezen moeilijk vinden of saai.  Achter in het boek vind je bovendien tips voor het houden van een boek-spreekbeurt.  Ook lees je daar nog een persoonlijk stukje van de auteur en de illustratrice, Marte Jongbloed en Iris Boter. Deze toevoeging geeft het boek een extra persoonlijk tintje.

Dit grappige boek op AVI M5 is voor kinderen vanaf een jaar of 9 tot 12 jaar.