De meisjes – zeven sprookjes

De meisjes - zeven sprookjes

‘En is ze het nu? Gelukkig?’

Annet Schaap bewerkte zeven bekende sprookjes tot verrassende vertellingen. Over meisjes die niet langer sprookjesfiguren zijn, maar mensen van vlees en bloed. Over zusjes, over liefde, over hoe alles in het leven zomaar om kan vallen, en toch weer opkrabbelen en verdergaan.

Sprookjes, hertelling, meeslepend

Als je alleen maar houdt van de bekende sprookjes die eindigen met de zin dat de hoofdpersonen nog lang en gelukkig leven, dan kun je maar beter even voor een ander sprookjesboek kiezen. Maar houd je van een verrassend en spannend boek met klassieke elementen, maar met een moderne twist, dan zou dit zomaar eens een favoriet boek van jou kunnen zijn.

Wat weet de auteur van dit boek, Annet Schaap, weer te verrassen! Zeven bekende sprookjes zijn bewerkt. Ze zijn zo knap herteld dat het net lijkt of er zeven nieuws sprookjes zijn geschreven. Een grappig weetje is dat de auteur aan de zeven vertellingen zo’n beetje zeven maanden heeft gewerkt. En dan ligt het boek ook nog op zeven september (2021) in de boekwinkel. Dat kan toch geen toeval zijn.

In ieder sprookje staat het verhaal van één meisje centraal. Zo is er een meisje dat hoopt dat ze een wolf tegenkomt. En er is een meisje dat graag een prins wil, maar in plaats daarvan een kikker als vriend krijgt. Iedere keer dat ze de kikker kust, hoopt ze dat hij verandert in een prins. Helaas komt dat sprookje niet uit. Het bijzondere is dat de meisjes wel sprookjesfiguren lijken, maar het toch niet helemaal zijn. Het leven is niet altijd een sprookje en ze ontdekken dat het leven zomaar om kan vallen, de liefde zomaar voorbij kan zijn en dat je ondanks dat je vriend een kikker is, je toch kunt genieten van het leven en verder kunt gaan. De sprookjesfiguren veranderen dus langzaam in mensfiguren zonder de sprookjesachtige sfeer kwijt te raken en zonder ‘zoet’ te worden. Verder zijn dit vaak wat oudere sprookjes, maar ze zijn in een modern jasje gestoken. Mobieltjes, internet en vuilniszakken, het komt allemaal voor in het boek. De vertellingen raken en zijn spannend, soms zelfs een tikkeltje ongemakkelijk en daardoor juist weer reuze interessant. Dit boek lijkt mij geweldig om voor te lezen of om uit te spelen.

Niet alleen de inhoud van het boek is bijzonder, de uitgave van dit boek is ook speciaal te noemen. Het boek heeft een prettig handzaam formaat. De meisjes – zeven sprookjes heeft een linnen hardcover met in een hoek een kleine illustratie. Annet Schaap verzorgde zelf de sfeervolle zwart witte illustraties. Om de hardcover zit een stofomslag in een felle kleur met een illustraties van de wolf uit één van de verhalen. Het boek is een sprookje om naar te kijken.

De meisjes – zeven sprookjes is een bijzonder verrassend boek met vertellingen en is zeer geschikt voor de stoere sprookjesliefhebber vanaf 11 jaar.