De museumroof

“Heeft Emil net zo’n goede speurneus als zijn zus?”

Team Leonardo. Dat staat achter op de zwart-witfoto die Emil gevonden heeft. Een foto van vijf wetenschappers, onder wie zijn overleden grootvader. Maar wie zijn deze mensen? En hebben ze iets te maken met de diefstal van een kostbaar beeldje uit het lokale museum? Samen met zijn vrienden gaat Emil op onderzoek uit. Hij komt niet alleen de dieven op het spoor, maar ontdekt ook dat zijn grootvader niet was wie hij beweerde te zijn.

Detective, spannend en avontuurlijk

De museumroof is het eerste deel in de driedelige Team Leonardo – serie van Clavis. In dit eerste deel maak je kennis met Emil. Hij komt samen met zijn 12 jaar oudere zus Ellen in het huis van zijn overleden opa wonen. De ouders van Ellen en Emil zijn omgekomen bij een ongeluk. Nadat Emil jaren in verschillende pleeggezinnen heeft gezeten, is zijn zus nu oud genoeg om voor hem te zorgen. Emil moet enorm wennen aan het platteland. Hij raakt al snel bevriend met Jasper, Mirthe en Pipa. Als er een kostbaar beeldje wordt gestolen uit het museum, zetten de vrienden alles op alles om het terug te vinden en de daders te pakken. Want wie heeft het beeldje gestolen en waarom? Wat is Team Leonardo? En waarom staat Ellen haar baan op het spel?

Je leest het verhaal vanuit twee verschillende perspectieven, namelijk dat van Emil, maar ook dat van Dell’Anno, de grote misdadiger. Dat maakt het verhaal enorm spannend. Je blijft doorlezen, omdat je wilt weten hoe het afloopt. Door het hele onderzoek van Emil en zijn vrienden naar de dader van de museumroof, is het een echte detective. Er wordt tot in de details beschreven hoe ze het onderzoek aanpakken en wat hun gedachtegangen zijn. Je vliegt door de bladzijdes. Gelukkig is deel twee in deze serie net verschenen, want je baalt enorm als je het eerste deel uit hebt.

De paginagrote zwart-wit illustraties van Michaël Olbrechts vullen het verhaal goed aan. De illustraties zijn gedetailleerd en geven het verhaal de juiste sfeer.

Een absolute aanrader voor avonturiers en detectives in de dop vanaf 10 jaar.