De naam van mijn vader

De naam van mijn vader

‘Ik wil weten of er nog iets van het verleden over is. Van MIJN verleden.’

1945. Klaus Mann reist als journalist door het naoorlogse Europa. Voor het eerst sinds jaren gaat hij terug naar zijn vaderland Duitsland. Hoe zal het daar zijn en hoe zal hij daar zijn landgenoten aantreffen? Wat is er allemaal veranderd door de oorlog? En hoe is hij zelf veranderd door alles wat hij heeft meegemaakt?

Tweede wereldoorlog, geschiedenis, schrijver

Dit boek is het laatste deel uit de zogenaamde Klaus Mann-trilogie. Het eerste deel heet Een Mann en het tweede deel heeft de titel En ik was zijn held.De historische boeken vertellen het verhaal over het leven van Klaus Mann, de oudste zoon van de Duitse schrijver en Nobelprijswinnaar Thomas Mann. Wat wil Klaus Mann graag schrijver worden, maar wat zit zijn afkomst en dan vooral zijn beroemde vader hem vaak tegen.

De naam van mijn vader speelt zich af in 1945 in het naoorlogse Europa, een moeilijke tijd. Als Amerikaans soldaat reist hij als journalist terug naar zijn vaderland Duitsland. Hij vindt het ontzettend spannend hoe hij daar zijn land zal aantreffen. Ook houdt de vraag hem bezig of hij zelf niet enorm verandert is door alles wat er in de oorlog gebeurd is. Wat is er nog over van zijn verleden?

Klaus Mann kan bijna niet wachten om terug te gaan naar zijn geboortestad München, de stad die hij door de Tweede Wereldoorlog moest verlaten.  Hij reist samen met de jonge Amerikaanse fotograaf John Tewksbury. Na een tijdje komt Mann erachter dat John een grote bewonderaar is van zijn vader. Mann vertelt stukje bij beetje zijn levensverhaal en dat is niet altijd rooskleurig. Verslavingen, onzekerheid en de worsteling met zijn homoseksualiteit maken hem soms somber. Hoe loopt het met hem af?

Rindert Kromhout weet het verhaal prachtig te vangen in de trilogie. Een bijzonder onderwerp, bijzonder weergegeven. Wat heeft Rindert Kromhout toch een mooie schrijfstijl. Een beroemde familie wordt weer tot leven gebracht. Heel knap gedaan!

De naam van mijn vader is een aanrader voor de liefhebber van (na)oorlogsverhalen met een persoonlijk tintje. Geschikt voor Young Adults vanaf 15 jaar.