De nacht van Ronke

De nacht van Ronke

Zelfs de nieuwe exoplaneten die ik nog maar net met papa had vastgeplakt moesten eraan geloven. Nouri werd er helemaal vrolijk van. “Dit is pas echt sterrenjagen! We vreten een gat in het heelal.”

We konden alleen nog terug of op goed geluk verder. Natuurlijk kozen we voor goed geluk.

Ronke houdt van sterrenkunde en van hardlopen. Hoewel ze blind is, wil ze dolgraag rennen in de open lucht, zonder begeleiding. En daarvoor is er plaats genoeg op de hei, waar Ronke op sterrenkamp is. Haar buddy Nouri daagt haar uit om daar te oefenen. En omgekeerd probeert Ronke Nouri ervan te overtuigen contact op te nemen met zijn grootvader, die hij nog nooit heeft gezien. Wat volgt is een hachelijk en spannend avontuur, waarin fantasie en wetenschap voortdurend haasje-over spelen.

Poëtisch, eigentijds, spannend

Ronke groeit op in een harmonisch gezin met liefhebbende ouders die alles voor haar over hebben. Met haar vader deelt ze een passie voor alles wat te maken heeft met het heelal. Althans, zo lijkt dat, want als het puntje bij paaltje komt is het haar vader die de initiatieven neemt voor al hun ruimte projecten. De blinde Ronke geniet daar wel van maar heimelijk koestert ze een grotere passie: die van het hardlopen. Door een traumatische ervaring die in haar vroege jeugd plaatsvond is deze passie echter in de kiem gesmoord. Toch is zij dagelijks bezig met het hardlopen. Ze kan op de plaats rennen en beeldt zich dan in dat ze langs de vloedlijn holt. Maar verder ziet ze het somber in: blind zijn en olympisch hardloopkampioen worden zit er zeker niet in. Daarom is ze op sterrenkamp terwijl ze heimelijk liever op atletiekkamp had gewild.

Als blinde deelneemster van het kamp krijgt ze een buddy toegewezen. Dat is Nouri, een jongen waaraan ze moet wennen maar met wie ze al gauw een vriendschap opbouwt. Nouri is een gamer, aanvankelijk richt hij zich meer op zijn spel dan op Ronke. Tijdens het gamen chat hij met Stardust, een personage waarvan hij eigenlijk niks weet. Ronke wijst hem terecht en Nouri geeft op zijn beurt commentaar op Ronke en haar heimelijke hardloop fantasie.

Van liever lee vertellen de twee kinderen elkaar meer over zichzelf. Nouri kent zijn vader en grootvader niet en moet nu op komen draven in Zagreb omdat zijn opa, die erg ziek is, hem een keer wil zien. Maar Nouri weigert, zijn opa heeft never nooit belangstelling voor hem getoond en nu zou hij op stel en sprong alles moeten laten vallen om naar Zagreb te reizen? No way! Samen met Ronke bedenkt hij dan een plan.

Met bovenstaande elementen is de fundering voor het verhaal geplaatst, en wordt het vandaaruit fantasievol en meeslepend verder opgebouwd. Braaf zijn deze pubers niet, ondernemend zeker wel. Op de heide komen ze in een lastig parket maar vooral Ronke blijkt volhardend terwijl Nouri regelmatig wegduikt in de wereld van de games. Of Nouri zijn grootvader nog gaat ontmoeten kan hier niet onthuld worden. Maar dat het uitloopt op een verrassend plot staat als een paal boven water.

Voor wie “Blauwe vleugels” (2018) van Jef Aerts gelezen heeft is het geen abracadabra als ik hier refereer aan de poëtische schrijfstijl die deze auteur eigen is. In dit nieuwe boek combineert hij die stijl met eigentijdse dingen zoals, gamen, wetenschap en chatten met vreemden. Bovendien heeft Ronke een telefoon met mogelijkheden waar de meeste pubers alleen maar van kunnen dromen. De warme sfeer en groeiende vriendschap, familiebanden , spanning en avontuur zijn natuurlijk van alle tijden en maken dit boek tot wat het is: veelzijdig, eigentijds en warm.

Er staan slechts een vijftal platen in, ze zijn zwart/wit en passen perfect bij de poëtische schrijfstijl. Zo ook de ietwat sobere omslag die bij een tweede blik de essentie van het verhaal tot uiting brengt. Het werk van Jef Aerts is al meerdere keren beloond met belangrijke prijzen.

Een heerlijk boek voor kinderen uit de bovenbouw, het spreekt aan tot een brede groep vanwege de veelzijdigheid.