De nieuwe jongen

Is het leven maakbaar?

Er komt een nieuwe jongen in de klas, en iedereen vindt hem een beetje vreemd. Maar hij blinkt uit in voetbal, hij is superslim en houdt van chips, en dat is het belangrijkste voor zijn nieuwe vrienden Dan en Maxie. Toch ontdekken ze dat George veel vreemder is dan ze vermoedden…én griezeliger. Kunnen zijn nieuwe vrienden hem redden?

Futuristisch, verrassend, warm

Als George zijn intrede doet op zijn nieuwe school zijn er direct een aantal dingen die een beetje raar zijn. Hij geeft erg beleefde antwoorden, vaak in een wat vertraagd tempo. Daar komt dan ook nog bij dat hij ingewikkelde rekenopgaven op een indrukwekkende manier snel kan oplossen. Zijn bewegingen zijn wat houterig en onnatuurlijk. Des te verbaasder zijn de klasgenootjes als George tijdens een potje voetbal op het schoolplein toch een subliem voetbalspel kan leveren. Opvallend is dat elke reactie van George door volwassenen opgeschreven wordt en dat hij bij alles wat hij doet door die zelfde personen in de gaten gehouden wordt. WIE is George en wat maakt hem zo apart? Waarom worden al zijn gedragingen genoteerd?

Op een dag wordt Dan gevraagd of George bij hem mag komen spelen. Dan vindt het prima, maar als hij ontdekt dat de juf met haar notitieboekje hen achtervolgt en zelfs mee naar binnen wil heeft hij zo zijn bedenkingen. Het maakt de raadsels die om de persoon George hangen alleen maar groter. Tijd voor actie. Dan neemt zijn beste vriend Maxie in vertrouwen en langzaam maar zeker ontdekken ze dan de waarheid over George …

Als lezer word je langzaam meegezogen in het mysterie dat rond George hangt. Het zou om een jongen met een ontwikkelingsstoornis kunnen gaan maar dit blijkt al vrij snel niet het geval. Dan en Maxie nemen George ondanks zijn vreemde gedrag ruimhartig op in hun vriendengroepje en ook de moeder van Dan blijkt te beschikken over een enorme dosis positiviteit. Dan heeft een innige, gezellige band met zijn moeder. Omdat dit in zo groot contrast is met het kille gedrag van George en omdat zij hem ondanks dat in bescherming nemen tegen de buitenwereld, heeft dit boek een ontzettend warme sfeer. Het roept vragen op over leven en dood, de verhouding tussen intelligentie en gevoel, eigenlijk over alles wat een mens een mens maakt. Het verhaal is simpel en toch gecompliceerd, origineel en zeer eigentijds.

Het boek is vertaald uit het Engels. Deze veel geprezen auteur ontving al meerdere prijzen voor zijn oeuvre waaronder in 2010 de prestigieuze Hans Christian Andersenprijs. De Nederlandse uitgave van “Brand new boy” ziet er aantrekkelijk uit, de zwart-wit illustraties in het boek zijn verhelderend en warm. De tekeningen van Marta Altés (1982) geven een extra dimensie aan de karakters van de personages.  Zij weet de bijzonderheid van George te benadrukken door zijn ogen leeg, zonder pupillen te tekenen.

Dit moderne boek is aan te raden voor kinderen die zich graag laten verrassen door de mogelijkheden van techniek. De daarbij horende discutabele (ethische) grenzen geven stof tot nadenken. Maar een trouwe vriend als Dan maakt alles bespreekbaar.