De olifantendief

De olifantendief

‘Pure waanzin. Dat is het. Hoe haal je het in je hoofd?!’

Het is 1872 in Schotland. Een jonge zakkenroller, Boy, komt buiten zijn zin op een veiling van wilde dieren terecht. De meeste wilde dieren heeft hij nog nooit in zijn leven gezien. Door een speling van het lot maakt hij kennis met een bijzondere olifant en voor hij het beseft, krijgt hij de opdracht om deze olifant (genaamd Maharadja) binnen zeven dagen van Edinburgh naar Manchester te brengen. Daarbij moet hij net doen alsof hij een Indiase prins is (prins Danjat) en voor het eerst van zijn leven op een olifant rijden. En dan is er ook nog het feit dat hij op de vlucht is voor de levensgevaarlijke bandiet Frank de Kraker, die hem het leven zuur maakt en er alles aan zal doen om hem te pakken te krijgen. Gelukkig heeft Boy één zekerheid in zijn onzekere leven: voor de olifant Maharadja heeft hij alles over. En Maharadja ook voor hem.

Avontuurlijk, meeslepend en spannend

Wow, wat weet dit boek de lezer te pakken! En dat begint al bij de indrukwekkende cover. Je ziet meteen dat dit wel een bijzonder verhaal moet zijn, dat gaat over de bijzondere band tussen mens en dier. Ji-Hyuk Kim zorgde voor de omslagillustratie. Wanneer je dan na de cover de schutbladen bekijkt, zie je meteen een prachtige geïllustreerde kaart van Groot-Brittannië in 1872, verzorgd door Chris Wormell. Wanneer je dan nog niet het verhaal bent ingezogen, dan weten de eerste alinea’s van het eerste hoofdstuk daar wel voor te zorgen… Wat een ontzettend spannend begin!

Je wordt meegenomen naar een ander land in een andere tijd. Je komt meteen terecht in een keiharde wereld, in de stad Edinburgh, waarin de zakkenroller Boy er helemaal alleen voor staat. Er is niemand die voor hem zorgt, hij heeft geen vaste woonplaats. En hij is in handen gevallen van Frank de Kraker die hem verschrikkelijk ruw behandeld. Frank is leider van de Broederschap, een bende van de ergste misdadigers en dieven van de stad. Boy wordt door De Kraker naar de Wormwell-veiling gestuurd. Walter Wormwell was de directeur geweest van de beroemdste dierenshow van het land, maar inmiddels overleden. Twee dagen voor zijn dood had hij geld gestolen van De Kraker, veel geld, en Boy werd er dus op uit gestuurd om dat geld op de veiling te gaan zoeken.

Alles gaat anders dan gepland en voor hij er erg in heeft, heeft hij de opdracht van de nieuwe eigenaar van Maharadja (Meneer Jameson) aangenomen en belooft hij  om vermomd als een Indiase prins Maharadja te berijden. De reis gaat absoluut niet probleemloos en is niet zonder gevaar. Het lijkt wel of de problemen zich opstapelen van kapotte bruggen tot inbraak in zijn hotelkamer. Hoewel Boy door zijn roerige verleden grote moeite heeft om mensen te geloven, winnen sommige mensen uit zijn reisgezelschap heel langzaam zijn vertrouwen. Maar of dit vertrouwen ook terecht is? En blijft Boy uit handen van zijn aartsvijand De Kraker? Tot het laatste hoofdstuk blijft het ontzettend spannend. Ik geef alvast de waarschuwing dat het ontzettend moeilijk is om dit boek weg te leggen wanneer je aan het verhaal begint. Gelukkig is het boek best dik, het geeft 360 bladzijden puur avontuur.

Het boek eindigt met het hoofdstuk ‘Over dit boek’ waarin verteld wordt dat de auteur tien jaar geleden voor het eerst het skelet van de olifant Maharadja in het Museum van Manchester zag. Daarbij las de auteur een kort verhaal over zijn leven en dat verhaal is nooit vergeten. In werkelijkheid was de tocht erg saai, dus de avonturen die in dit boek staan, zijn verzonnen. Wat niet is verzonnen, is de genegenheid die Maharadja opriep tijdens de tocht. Het boek is dus gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ingrid Buthod-Girard vertaalde het boek naar het Nederlands.

De olifantendief is een boek voor avontuurlijke kinderen van 10 tot 12 jaar die niet schrikken van een dik boek en zin hebben in een ontzettend spannend verhaal over de vriendschap tussen een jongen en een olifant.