De ontdekkingsreiziger

‘Laten we doen alsof de rivier aan onze kant staat. Laten we doen alsof de jungle wil dat wij winnen.’

Vier kinderen overleven een crash in het Amazonewoud nadat de piloot aan een hartaanval is bezweken. Maar ze zijn ver weg van de bewoonde wereld, en dus ook van alle hulp. De jungle is een meedogenloze, maar tegelijk ook betoverende plek. Ze overleven door larven en een tarantula te eten, ze redden een babyluiaard, klimmen in bomen en bouwen een vlot. Maar hun kans op redding wordt met de dag kleiner. Dan vinden ze een kaart waarop een stad staat aangegeven. Blijkbaar zijn ze niet de eersten op deze plek. Met hernieuwde hoop gaan ze op weg om de verloren stad te vinden.

Avontuur, ontdekken, vriendschap

Na het lezen van Feo en de wolven was ik erg benieuwd naar andere boeken van Katherine Rundell. Dit boek heeft mij zeker niet teleurgesteld. Wat een prachtig boek! Katherine schrijft heel beeldend en je ziet tijdens het lezen de jungle gewoon voor je.

De kinderen uit het verhaal beleven samen een spannend avontuur in het Amazonewoud. Ze proberen te overleven door zelf voedsel te zoeken en vuur te maken. Samen proberen ze een weg te vinden naar huis. Ze besluiten om een vlot te bouwen om de rivier af te zakken.  Als ze een kaart vinden met een groot kruis erop, weten ze dat dát de plek is waar ze naar toe willen gaan. Ze ontmoeten ‘de ontdekkingsreiziger’, een man die in de verlaten stad woont en zijn eigen naam niet wil noemen. Zou hij hun kunnen helpen om weg te komen? En wie is hij eigenlijk?

De vriendschap die ontstaat tussen de kinderen wordt op een mooie manier omschreven. Elk kind heeft een eigen karakter wat goed naar voren komt. De kinderen leren zichzelf kennen en hun grenzen te verleggen.

Het boek leest als een spannend avonturenverhaal, wat je zo voor je ogen ziet gebeuren. Stiekem leer je wat over de dieren en over de jungle, zonder dat het er dik bovenop ligt. Je leeft mee met de kinderen en blijft lezen omdat je graag wil weten hoe het verhaal afloopt. Een verhaal over doorzetten, vriendschap en overleven.

En dan heb ik nog niks gezegd over de prachtige cover van het boek. Alleen daarom zou je het boek al willen lezen! Na elk hoofdstuk staat er een zwart wit illustratie van een insect en elk hoofdstuk begint met een mooie  illustratie van de natuur of van de verlaten stad. De illustraties vullen het verhaal heel mooi aan en passen goed bij het hoofdstuk.

Een prachtig boek voor alle avonturiers! Het boek is bekroond met de Costa Children’s Book Award en het boek staat op de tiplijst van de Nederlandse Kinderjury.