De ontsnapping van Hugo de Groot

In deze boekenkist zitten geen boeken, maar wat dan wel?

Hugo zit gevangen. Hij heeft ruzie gemaakt met de prins. ‘Ik krijg jou wel klein, De Groot!’ had de prins geschreeuwd. ‘Ga jij maar fijn boeken lezen! Je leven lang!’ Gelukkig mag zijn vrouw Maria bij hem wonen en mag hij kisten vol boeken bestellen, wat hij ook doet. Op een dag bedenkt Maria een slim plan om Hugo te laten ontsnappen. Maar gaat dat lukken met al die strenge soldaten op de loer?

Leerzaam, stijlvol, spannend

Op 22 maart 2021 was het precies 400 jaar geleden dat Hugo de Groot ontsnapte uit Slot Loevestein. Dit blinkend boekje is ter gelegenheid daarvan uitgebracht.

Het verhaal start als Hugo nog erg jong is. We zien hem spelen op straat met een boek in de hand. Hiermee wordt aangeduid dat Hugo de Groot als kind al uitzonderlijke belangstelling had voor boeken en lezen. Zijn ouders zijn trots op hem, al snel ontpopt hij zich tot een zeer goede leerling. Hij schrijft zelfs een gedicht voor de Franse koning, die hem een wonderkind noemt. Als hij pas 11 jaar is, spreekt hij al zeven talen! Hij weet zijn talent goed in te zetten. Nadat hij zijn rechtenstudie heeft afgerond bekleedt hij meerdere zeer belangrijke functies. Maar dan komt hij in conflict met prins Maurits, en wordt hij als gevolg daarvan gevangen gezet op Slot Loevestein. Gelukkig mag zijn vrouw Maria nog wel bij hem wonen en krijgt hij op gezette tijden leesvoer aangereikt dat gebracht wordt door sterke mannen die de zware kist volgens vast ritueel naar binnen dragen.

Dit komt Hugo goed uit, zijn vrouw bedenkt een ontsnappingsplan. En zo lukt het Hugo om verstopt in een boekenkist Loevestein te ontvluchten. Via Gorinchem vlucht hij naar Frankrijk. Gelukkig geeft prins Maurits later toestemming aan het echtpaar om zich te herenigen. Hugo mag echter nooit meer terugkeren naar Holland.

Het leven van Hugo de Groot in een notendop, welke volwassene kent het verhaal niet? En hoe mooi is het dat kinderen al op jonge leeftijd kennis kunnen nemen van deze persoon die een belangrijke rol in onze geschiedenis heeft gespeeld. Het staat allemaal in simpele taal geschreven in dit boek. Goed te begrijpen voor de doelgroep. De illustraties van Ronald Slabbers zijn stijlvol in hun eenvoud. Wat een mooie combinatie is dat. Vaak zijn ze ook grappig, omdat ze de karakters en emoties zo goed tonen (trots, angst, plezier). De platen zijn ook lekker groot, dat is zeker fijn voor de lezertjes.

Helemaal achterin het boek worden de gegevens over het leven van Hugo de Groot nog eens samengevat. Daar staat ook precies beschreven waardoor Hugo de Groot zo beroemd is geworden. En er is een afbeelding van één van zijn drie standbeelden die Nederland rijk is.

Ik denk dat kinderen die dit boek gelezen hebben dit verhaal niet snel zullen vergeten. Een mooi begin van ontluikend historisch besef. Om voor te lezen vanaf ongeveer 6 jaar, zelf lezen vanaf 8 jaar.