De ontvoerde schat, dader op het spoor

“In oktober word je toch twaalf?” vroeg oom Ben. “Dan is dit tripje je verjaardagscadeau.”

Na zijn avontuur op de Hooglanden-expres kan Alex niet wachten op een tweede treinreis. Dus denkt hij geen seconde na als zijn oom Ben, die reisjournalist is, hem uitnodigt mee te gaan op de California Comet om de iconische treinreis van Chicago naar San Francisco te maken. Wanneer onderweg de dochter van miljonair Argus Lemette op mysterieuze wijze verdwijnt, duikt Alex in de zaak. Kan hij haar ontvoerder ontmaskeren voordat de trein San Francisco bereikt?

Spannend, origineel en moedig

Alex krijgt van zijn oom Ben voor zijn twaalfde verjaardag een ticket voor een fantastische treinreis: samen met zijn oom gaat hij in de California Comet een treinreis van Chicago naar San Fransisco maken. Zijn oom moet namelijk als journalist naar een persconferentie van de beroemde ondernemer en miljonair Argus Lemette. Deze miljonair Argus Lemette en zijn dochter Hélène, maken deze treinreis ook, maar zij hebben een privérijtuig – de Silver Scout – dat aan de California Comet is gekoppeld. Alex en oom Ben maken kennis met Argus en Hélène en mogen de Silver Scout van binnen bewonderen. Ondertussen maakt Alex, van alle mooie dingen die hij ziet, tekeningen, want dat kan hij heel goed en doet hij graag.

In de California Comet ontmoet Alex verschillende mensen en raakt hij bevriend met Hadley en Mason. Wanneer Hélène op mysterieuze wijze verdwijnt, gaat Alex samen met zijn nieuwe vrienden Mason en Hadley op onderzoek uit. Kan hij de ontvoerder ontmaskeren voordat de trein aankomt in San Francisco? Kan hij de puzzel met de aanwijzingen die hij heeft, oplossen? Of wordt hij op het verkeerde spoor gezet?

Wat is dit weer een spannend en avontuurlijk verhaal geworden. Het is het tweede deel in de serie ‘Dader op het spoor’ maar kan prima los gelezen worden. De boekentip van deel één vind je hier.

Dit boek is een echte Agatha Christie voor kinderen; een klassieke whodunit, waarin je als lezer samen met hoofdpersonage Alex op zoek gaat naar de dader. Wie heeft Hélène ontvoerd? Wat is zijn of haar motief? En wie had er de gelegenheid voor? Alle treinpassagiers worden verdacht gemaakt en het blijft tot het einde een verrassing wie de dader is. Al worden er wel kleine hints gegeven. Het is een pakkend verhaal dat je in sneltreinvaart uit wilt lezen, omdat je wilt weten wie achter de ontvoering zit.

Net als het eerste deel ziet ook dit boek er weer prachtig uit: een rijk geïllustreerde kaft met gouden letters. De illustraties in het boek zijn zwart-wit en geven je aanwijzingen in de zoektocht naar de dader. En op de schutbladen vind je een plattegrond met de route van de reis dwars door Amerika.

Dit is een superspannende detective voor speurneuzen en treinliefhebbers vanaf 9 jaar.