De oorlog die mijn leven redde

“Jij hebt ons nooit gewild!”

De negenjarige Ada heeft nog nooit een stap buiten de deur gezet. Haar moeder schaamt zich voor Ada’s klompvoeten en houdt haar binnen. Maar als haar broertje geëvacueerd wordt uit Londen om aan de oorlog te ontsnappen, grijpt Ada haar kans en glipt weg om hem te volgen. Zo begint er een nieuw avontuur voor Ada, en voor Susan Smith, de vrouw die verplicht wordt de twee kinderen in huis te nemen. Er ontstaat een sterke band tussen Ada en Susan, maar is hij sterk genoeg om de oorlog te overleven? Kimberly Brubaker Bradley schreef een tweede boek over Ada: ‘De oorlog die ik eindelijk won’.

Huiveringwekkend, ontroerend en aangrijpend

Dit levensechte oorlogsverhaal speelt zich af in Engeland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en ontroert meteen vanaf de eerste zin. ‘Ada! Weg bij dat raam!’. Het verhaal vliegt je soms gewoon naar de keel, zo huiveringwekkend echt wordt het verhaal verteld. De lezer wordt meegezogen in het verhaal over het leven van Ada. Zij heeft een klompvoet waar na haar geboorte niets aan gedaan is. Haar moeder schaamt zich voor haar gehandicapte dochter. Ada mag zich niet buiten het eenkamerappartement vertonen. Als haar broertje Jamie, waar Ada een goede band mee heeft, geëvacueerd gaat worden uit Londen vanwege de oorlog, vindt Ada het genoeg geweest en vlucht mee het huis uit, weg bij hun moeder vandaan.

Zij komen terecht bij een vrouw die in eerste instantie nooit kinderen heeft gewild, Susan Smith. Stapje voor stapje ontstaat er toch een bijzondere band tussen Susan en de kinderen. Terwijl de meeste geëvacueerde kinderen terug naar huis gaan, worden Ada en Jamie maar niet opgehaald. Sterker nog, zij horen niets van hun moeder. Ada wordt lichamelijk en geestelijk steeds sterker en groeit uit tot held van het dorp door het ontmaskeren van een spion. Toch durft ze bijna niet aan het idee te wennen dat er iemand van haar houdt, omdat ze weet dat ze tijdelijk hier zal wonen. Ada blijft hier ontzettend mee worstelen en heeft het hierdoor af en toe erg moeilijk. De herinnering aan thuis, onder andere het opgesloten worden in een aanrechtkastje, blijft zeer moeilijk voor haar. Aan het begin van het boek is er nog weinig te merken van de oorlog, maar hoe verder je leest hoe meer de oorlog een rol gaat spelen.

Op een dag staat toch hun moeder voor de deur. En dan gaat alles snel…..

Kimberly Brubaker Bradley is een New York Times bestsellerauteur en Newbery Honor Awardwinnaar.

Dit verhaal is geschikt voor kinderen die graag lezen over de ‘Tweede Wereldoorlog’ en niet bang zijn voor een boek waarin ‘gevoelens’ een grote rol spelen vanaf ongeveer 10 jaar. Het is ook zeker een aanrader voor volwassenen die van jeugdboeken houden. Het is echt ‘pijnlijk mooi’ en dit boek ontroert vanaf het begin.

Goed om te weten dat er inmiddels ook een vervolg op dit boek geschreven is De oorlog die ik eindelijk won.