De razende recordbrekers

De razende recordbrekers

‘Dit zijn geen dingen om thuis zelf te proberen!’

Lucy repareert kapotte spullen. Maar één ding valt niet te repareren, haar verdrietige moeder. Tot ze een FANTASTISCH plan bedenkt. Samen met haar beste vriend Sandesh gat ze een wereldrecord BREKEN!

Lucy weet namelijk zeker dat Paul Castellini – zanglegende en presentator van tv-show RECORDBREKERS – haar moeder weer aan het lachen kan krijgen. Maar een WERELDRECORD breken met watermeloenen, wasknijpers of zwemflippers blijkt niet zo makkelijk als Lucy had gedacht. Zou het ze lukken een record te breken en de uitzending te halen?

Spannend, uitdagend en liefdevol

Lucy heeft het niet makkelijk. Haar moeder is depressief en komt soms dagen lang haar bed niet uit. Lucy staat er op die momenten alleen voor want haar vader is niet in beeld. Als Lucy op school ruzie krijgt met haar klasgenoot Billy en hem daarbij een enorme dreun geeft, wordt ze geschorst van school. Als haar moeder de telefoon niet opneemt, bellen ze haar tante Sheila, een vriendin van haar moeder. Sheila gaat met Lucy mee naar huis en ziet direct dat het thuis niet goed gaat, de moeder van Lucy heeft hulp nodig. Ze wordt opgenomen in een opvang waar gewerkt wordt aan haar mentale gezondheid en Lucy mag bij tante Sheila logeren. Lucy wil haar moeder helpen, maar hoe… Samen met haar nieuwe beste vriend Sandash bedenkt ze het ultieme plan. Door een foto weet Lucy dat zanger Paul Castellini haar moeder gelukkig maakt en dat is precies wat haar moeder nodig heeft. Nu hoeft ze hem alleen nog maar te ontmoeten en hem uit te nodigen om bij hen thuis lasagna te komen eten. En hem ontmoeten kan maar op één manier, ze moet een wereldrecord verbreken om mee te mogen doen aan zijn nieuwe tv-programma. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

De kaft van dit boek straalt vrolijkheid uit. De twee vrienden stralen. Dat het verhaal een droevige wending kent, was dan ook verrassend. De band tussen moeder en Lucy is liefdevol, Lucy wil haar graag beter maken. Lucy is namelijk erg goed in het maken van dingen, kapotte dingen die ze samen met tante Sheila weet te bemachtigen op het stort en op de rommelmarkt. Maar haar moeder ‘maken’ dat is wat ze het liefst zou willen doen. Het verhaal wat volgt is uitdagend. Kan Lucy een wereldrecord neerzetten? Bij diverse pogingen is een sidenote van de uitgeverij toegevoegd waarin wordt opgeroepen om dit thuis vooral niet na te doen. De uitdagingen zijn namelijk enorm gevaarlijk. Ieder hoofdstuk begint met een nieuw wereldrecord. Dit maakt het boek naast spannend en uitdagend ook enorm leerzaam. Achter in het boek is een lijstje gemaakt met daarin tips om zelf ook een wereldrecord neer te kunnen zetten. Een leuke uitdaging voor de lezer.

Naast de beeldende tekst kent het boek talloze zwart-wit illustraties van de hand van Erica Salcedo. Erica heeft een vrolijke tekenstijl waarbij steeds de opvallend grote ogen van de karakters opvallen. De illustraties zijn een fijne aanvulling naast de tekst in dit ietwat dikke, maar vlot leesbare boek. Het boek laat je meeleven en zit vol spannende momenten.

Durf jij de uitdaging aan en ga je met Lucy op zoek naar het wereldrecord waarin zij kan uitblinken? Voor lezers vanaf tien jaar.