De reis van Syntax Bosselman – verhalen over de slavernij

‘Dit deel van ons koloniale verleden had op geen betere manier verpakt kunnen worden.’ – Juryrapport Zilveren Griffel 2019

Waarom deed Nederland mee aan de slavenhandel? En hoe gaan we vandaag de dag om met dit lelijke stuk uit onze geschiedenis, dat niet meer uit te wissen valt? Arend van Dam besloot op zoek te gaan naar antwoorden op deze lastige vragen. Hij tekende de historische verhalen op waar hij tijdens zijn zoektocht op stuitte. Over tot slaaf gemaakten en slavenhandelaars, over helden en schurken. En over Syntax Bosselman, die in 1883 samen met 27 landgenoten vanuit Suriname naar Nederland werd gehaald voor de Wereldtentoonstelling. Niet als eregast, zoals beloofd, maar om hem tentoon te stellen aan het Nederlandse publiek.

Indrukwekkend, historisch en meeslepend

In dit prachtige boek combineert Arend van Dam op een indrukwekkende manier fictie en non-fictie. Je duikt mee in de verhalen rondom de slavernij waarin Nederland een rol speelde. Arend van Dam ging op zoek naar antwoorden op de vraag, waarom? Waarom deed Nederland mee aan deze vorm van uitbuiting van mensen? Hij neemt je mee naar de tijd van toen door de verhalen van deze mensen te vertellen. De combinatie van prachtige zwart-wit illustraties van Alex de Wolf en foto’s zorgen voor een nieuwe laag in het verhaal. Het verduidelijkt het beeld dat je aan de hand van de tekst hebt gevormd. Er is een perfecte balans in de manier waarop de gruweldaden uit die tijd worden beschreven, het blijft tenslotte een boek voor kinderen. Toch is er voor gekozen om dicht bij de harde waarheid te blijven waardoor het boek leerzaam is en ons iets vertelt over deze periode uit de geschiedenis.

Bij iedere nieuwe druk voegt de auteur een nieuw stukje toe aan het boek. Het boek zal daardoor hopelijk nog lang blijven groeien. Dit maakt het een boek om te blijven volgen.

Het boek bestaat uit drie verschillende verhaallijnen, welke samen de geschiedenis vertellen. Het eerste verhaal is de verhaallijn rondom Syntax Bosselman waarin je zijn reis naar Nederland volgt met als doel een rol te spelen in de tentoonstelling over mensenrassen. Daarnaast heb je de verhaallijn waarin Arend van Dam je meeneemt in zijn onderzoeken om dit boek tot stand te brengen. Hij neemt je mee naar belangrijke plaatsen en ontmoet daarbij mensen die de puzzelstukjes invullen die ontbreken in zijn verhaal. Tot slot heb je geschiedenisverhalen die belangrijk waren in de periode van de slavernij. De verhalen van slaven, maar ook verhalen van handelaren komen hierbij aan bod. Samen maken ze dit boek tot een succes! Een must read voor ieder kind en iedere volwassene omdat deze belangrijke periode uit onze geschiedenis nooit vergeten mag worden!