De rest van ons leven

‘Een verhaal over groeien, met alles wat daar bij hoort: missen, zoeken, een thuis vinden.’

Fredo Santoro migreert als kleine jongen van Italië naar Engeland. Daar groeit hij op in een warme Italiaanse gemeenschap van kappers en ijsverkopers, tot de Tweede Wereldoorlog uitbreekt en Mussolini de kant van de Nazi’s kiest. Italianen worden in Engeland plots verdacht en de regering geeft opdracht alle mannen te deporteren. Fredo verstopt zich en ontsnapt aan de razzia’s, maar zijn vader?

Aangrijpend, meeslepend en historisch

Auteur Els Beerten kennen we van onder meer het veelbekroonde Allemaal willen we de hemel en Een mens is genoeg. Boeken die door recensenten worden benoemd als ‘een meesterwerk van de jeugdliteratuur’. Dat maakt mij als lezer direct enorm benieuwd naar dit boek. Een boek over het leven voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Een onderwerp waar al diverse Nederlandse jeugdliteratuur over is geschreven. Maar Els Beerten koos een ander perspectief, het perspectief van een Italiaan, die nota bene in Engeland is opgegroeid. Een angstige Italiaan die zijn leven opeens niet meer zeker is nu Mussolini heeft gekozen voor de kant van de Nazi’s. Een verhaal over het vinden van een thuis, het geaccepteerd willen worden en het houden van jezelf en trots zijn op je afkomst.

Dit verhaal heeft me weten te verrassen. Je leest het verhaal van Fredo, een jong kind dat met zijn vader emigreert naar Engeland. Hier groeit hij op en kent veel geluk. ‘Zolang we maar samen zijn’, dat is wat hij en zijn vader altijd zeggen. Maar door de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog raken de twee elkaar kwijt. Fredo moet het alleen zien te redden. Hij moet onderduiken, krijgt vrienden en wordt een volwassen man. Hij keert terug naar Italië en probeert verder te gaan met zijn leven, op zoek naar geluk. Terug in Italië leren we een nieuwe familie kennen, de familie van Luigi, de beste vriend van Fredo. Zij nemen hem in huis. Luigi heeft een zoon, Vittorio. Ook vanuit zijn perspectief zijn een aantal hoofdstukken geschreven. Zijn leven verandert plots als zijn vader na zeven jaar oorlog teruggekomen is uit Engeland. Veel gevoelens komen boven en daarnaast ook veel vragen. Fredo en Vittorio willen niets liever dan wonen in een warm huis met familie, liefde en geluk. Misschien is dit alles dichterbij dan ze denken.

Het verhaal is beeldend geschreven het vertelt je net genoeg om steeds verder te willen lezen. De historische context en vele dialogen maken het soms ietwat verwarrend. Ik moest als lezer hierdoor goed mijn aandacht erbij houden om het verhaal te kunnen volgen. Het verhaal maakt nieuwsgierig en weet de context voor Italianen in die tijd goed te weerspiegelen. De verschillende perspectieven zijn aangegeven door middel van het gebruik van verschillende lettertypes.

De rest van ons leven is een indrukwekkende jeugdroman, ook aan te raden voor volwassen.