De schminkpietjes

De schminkpietjes

‘Als wat zou jij geschminkt willen worden als je een Pietje was?’

Mano en zijn zusje Kiki mogen voor het eerst als Pietjes mee naar Nederland: wat spannend! Als ze lekker aan het spelen zijn op de boot, vinden ze een grote schminkdoos. En daar weten ze wel raad mee! Al snel zijn bijna alle Pieten op de boot geschminkt. Er lopen een panda, een eenhoorn en zelfs een blauw ei rond. Bonte Pieten, zo vrolijk! Alleen de oude Piet Diego wil er niks van weten; hij is veel te trots op zijn verdiende roetvegen. Het lijkt uit te draaien op ruzie, maar dát is natuurlijk niet de bedoeling met Sinterklaas…

Sinterklaas, Pieten en schmink

Wat is dit een heerlijk vrolijk en origineel prentenboek met veel tekst en prachtige duidelijke illustraties in vrolijke kleuren!

Het verhaal draait om de twee kinderpietjes Kiki en Mano die nu eindelijk wel eens alle Pieten willen helpen en dit jaar voor het eerst meegaan naar Nederland. Ze vinden dit enorm spannend en struinen rond op de stoomboot. Dan vinden ze tussen de cadeautjes een mooie schminkdoos. Zij vrolijken alle Pieten die op de stoomboot zijn op door ze te schminken. De ene Piet wil graag een kikker op zijn gezicht, de andere piet wil een eenhoorn en ga zo maar door. Ze verwachten dat de kinderen in Nederland wel heel blij zullen worden van al die bonte Pieten.

Het verhaal neemt een wending op het moment dat ze in de machinekamer Piet Diego tegenkomen. Hij vindt het schminken maar grote onzin en wil dit absoluut niet. Straks zie je zijn roetvegen niet meer. Hij is al zo lang Piet en is blij met zijn roetvegen. Wanneer de Pieten ruzie staan te maken, moeten Kiki en Mano er bijna van huilen. Komt dit uiteindelijk goed? En zullen Kiki en Mano nu voor het eerst cadeautjes rondbrengen in Nederland?

De schminkpietjes is een heerlijk modern Sinterklaasboek. Je kunt er heerlijk uit voorlezen en samen de afbeeldingen bekijken. De auteur Marjet Huiberts ken je misschien wel van de serie Aadje Piraatje en Ridder Florian. Dit boek is geschikt voor liefhebbers van Sint en zijn Pieten van 4 tot 6 jaar die houden van een vrolijk voorleesverhaal.