De school van de magische dieren – Top of flop!

‘Misschien was deze auditie wel een goede gelegenheid om de band tussen de leerlingen te versterken.’

De klas van miss Cornfield komt op de televisie! Ze doen mee aan de leukste, spannendste, krankzinnigste schoolshow aller tijden: ‘Top of Flop’. Alle kinderen en dieren zijn erg enthousiast. Cooper, de rat en Tingo, de chimpansee willen niets liever dan meedoen aan het spel, de televisiepret kan beginnen. Of toch niet? Maar wordt het spel wel eerlijk gespeeld?

Magisch, samenwerken, school

Dit is alweer het vijfde deel in deze serie, de boekentip bij de overige boeken kun je vinden op onze site. In de eerdere delen hebben we al kennis kunnen maken met de kinderen die op de Wintersteinschool in de klas van Miss Cornfield zitten. Winterstein lijkt een heel normale school, maar heeft eigenlijk een groot geheim. De kinderen in de klas van juf Cornfield krijgen namelijk soms bezoek van de eigenaar van de magische dierenwinkel, meneer Mortimer Morrison, de broer van juf Cornfield. Met zijn bus reist hij de hele wereld rond om magische, pratende dieren op te halen. Magische dieren geven onvoorwaardelijke liefde aan hun eigenaar en helpen ze altijd. Het boek start met een introductie van de hoofdpersonen. Je kunt het boek daardoor prima lezen zonder dat je deel één gelezen hebt, maar voor de verhaallijn is het fijn om de andere delen eerst te lezen.

In dit deel wil de klas graag meedoen met een spelprogramma voor kinderen, Top of flop. Om hieraan mee te kunnen doen, moeten de kinderen een video-auditie maken. Dit is geen probleem, want bijna iedereen wil graag helpen, voor of achter de camera. Iedereen in de klas is wel ergens goed in en die talenten kunnen ze nu goed inzetten. Er zijn kinderen die filmen, kinderen die monteren, kinderen die presenteren en er zijn kinderen die hun kennis kunnen tonen. Het gaat bijna mis wanneer het verkeerde filmpje naar de directeur wordt gestuurd. Wanneer de directeur zou daardoor hun grote geheimen leren kennen. Gelukkig wordt dit opgelost en ontvangen de kinderen een uitnodiging om mee te doen met de show. Maar gaat het er daar wel zo eerlijk aan toe?

De boeken over De school van de magische dieren zijn vlot geschreven. Er is een groot lettertype gebruikt wat prettig leest. Er staan niet veel illustraties in het boek, je vindt kleine illustraties door het boek heen en bij de introductie van de hoofdpersonen voorin. Het is gemakkelijk om je te identificeren met de leerlingen. De kinderen krijgen namelijk een magisch dier toegewezen die hun sterkere punten naar boven halen. Op deze manier kijk je positief naar de eigenschappen van een kind en laat je zien dat iedereen zichzelf mag zijn. Een mooie les.

Een mooi avontuur voor kinderen vanaf 7 jaar.