De een doet lief, de ander rot.

Dol doet lelijk, Dol doet dol.
Ze pest de monsters en heeft lol.

Maar op een dag zegt Dot: ‘Hou op!
Kappen met dat dollen! Stop!’

Leren lezen, grappig en kleurrijk

Durf jij het aan, een voet te zetten binnen De school voor monsters? De proloog van dit boek doet je twijfelen. Misschien klap je toch wel liever het boek weer meteen dicht. Echte waaghalzen lezen door en stuiten op een vrolijk en grappig avontuur van de zusjes Dol en Dot. Dot is het lieve zusje, doet geen vlieg kwaad en iedereen wil met haar spelen. Dol houdt van kattenkwaad en pest de andere monsters, niemand wil met haar spelen. Op een dag is Dol verdrietig, ze wil niet meer alleen zijn. Samen bedenken ze een plan waardoor de monsters hen beide leuk vinden. Maar of dat gaat werken?

De serie De school voor monsters kent inmiddels vier titels, waarvan dit boek het nieuwste deel is. In elk deel staat een ander personage van de school centraal. De boeken zijn geschreven voor beginnende lezers. Fijn om samen te lezen of zelf te lezen als dit al lukt. Ondanks dat het boek niet is geschreven als AVI-boek, is deze wel gemeten door CITO. De tekst heeft AVI-aanduiding M4 gekregen. De tekst is geschreven op rijm, en achter in het boek is een rijmspel toegevoegd om extra te oefenen met lezen. Ook zijn hier tips geschreven voor de voorlezer om het leren lezen te stimuleren. Als afsluiter leert de illustrator je de hoofdpersonages stap voor stap tekenen en is een deurhanger toegevoegd welke je kunt uitknippen.

De kleurrijke illustraties geven dit boek een vrolijke uitstraling waardoor het een feestje is om te lezen en bekijken voor beginnende lezers. Het boek kent weinig tekst en de illustraties zijn volop aanwezig. De rijmwoorden in de tekst zijn steeds voorzien van een kleurtje. Hierdoor leren jonge lezers als snel waar ze de intonatie moeten leggen bij het voorlezen van een verhaal.

Geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar.