De TikTok Party

De TikTok Party
Series:

‘Lukt het Nikki om de hele klas binnen te smokkelen op een waanzinnig TikTok-feest?”

Nikki reisde anderhalf jaar met haar ouders in een kampeerbusje door Europa. Vrienden maken is lastig als je overal maar een paar dagen bent. Weer terug in haar oude klas is alles anders. Nova zit op háár oude plek naast Yin. En dan denkt Yin ook nog dat Nikki op haar verjaardag de hele klas meeneemt naar een echte TikTok-party. En dat zet ze meteen in de klassenapp!
Nikki wil niemand teleurstellen. Maar hoe krijgt ze haar klasgenoten op een feest dat alleen voor influencers en bekende TikTokkers is?

TikTok, eigentijds, toegankelijk

In dit nieuwe deel van de serie TikTok is Nikki het hoofdpersonage. Na anderhalf jaar afwezig te zijn geweest wegens een rondreis die ze met haar ouders maakte is ze weer terug op honk. Veel is nog hetzelfde al zijn er ook wel wat dingen veranderd. Maar dat is niet erg. Nikki is vast van plan om zich gelijk weer aan te passen zodat ze aansluiting vindt bij haar klasgenootjes. Daarom denkt ze ook na over haar verjaardag die eraan zit te komen. Ze droomt over een dance party waarvan zijzelf het stralende middelpunt is maar weet dat dit echt nooit gaat gebeuren, zeker niet zolang haar moeder vindt dat een ideaal aantal genodigde feestgangers je eigen leeftijd min twee is…

Als Nikki door een ongelukkig geplaatste opmerking bij haar klasgenoten toch de indruk wekt dat een grootse TikTok party wel kan, lukt het haar niet om alsnog de waarheid te vertellen. Daarom smeedt ze een ander plan waardoor het TikTok-verjaardag-dans-festijn wellicht toch door kan gaan. Maar of dit haar lukt is nog maar zeer de vraag. Zeker als je weet dat de leeftijdgrens voor zo’n party veel hoger ligt dan die van Nikki en haar klasgenoten!

Dit boek maakt deel uit van een serie verzonnen verhalen over Tik Tok. Hiermee sluit de auteur aan bij de belevingswereld van de doelgroep. Ze beschouwt het zelf als een cadeautje als kinderen blij worden van haar verhalen. En dat zal bij deze serie zeker zo zijn als kinderen fan zijn van Tik Tok. Daarnaast spelen andere zaken, die in meer of mindere mate naar voren komen, een rol in dit boek. Voorbeelden daarvan zijn vriendschap, vertrouwen, schaamte, plezier, elkaar helpen, social media en groepsdruk. Een lesje dat je eruit zou kunnen halen is dat vriendschappen bestand zijn tegen teleurstellingen.

Ondanks de afwezigheid van illustraties in de vorm van plaatjes over het verhaal ziet het boek er aantrekkelijk uit, want net als in de voorgaande delen staat het vol met wolkjes waarin gebruikersnamen, hashtags, en liedjes vermeld worden. De app berichten staan in gele vlakken. Het gekozen lettertype leest fijn. Al deze elementen zorgen voor een toegankelijkheid die ook past bij kinderen die (nog) niet zo verzot zijn op lezen.

Eerder tipten wij van de serie: TikTok-challenge en TikTok-hack

Voor alle TikTok-fans vanaf een jaar of 9!