De tunnel

‘Maar ik wil weg hier. Dit schrift in mijn handen is een ladder. Het is een touw van aan elkaar geknoopte lakens, een luchtballon.’

Het is september 1940 in Londen. De Blitz, een aanhoudende reeks bombardementen door de Duitse luchtmacht begint. Vier jongeren leren elkaar kennen in de tunnels van de Ondergrondse. Elke nacht schuilen hier mensen voor de bommen.

Quinn is vijftien. Ze is van huis weggelopen met een tas vol juwelen en ze wil de wereld veranderen. Jay is alles kwijt, dus regels kunnen hem gestolen worden. Sebastian is Quinns grote broer, maar Quinn noemt zijn naam niet. Voor zijn familie bestaat hij niet meer. Ella van veertien vertelt het verhaal. Ze is net een jaar ziek geweest en voelt zich onzichtbaar – maar dan komt de tunnel.

Historisch, meeslepend, filmisch

Wat keek ik ontzettend uit naar weer een nieuw boek van Anna Woltz. Of Anna nu voor jongere kinderen of voor young adults schrijft, ze weet de lezer keer op keer te raken met haar woorden en haar prachtige schrijfstijl. Ze speelt met taal in al haar boeken en laat je voor even verdwijnen in een totaal andere wereld. De wereld van De tunnel was mij eigenlijk onbekend. Ik heb al veel kinderboeken gelezen over de Tweede Wereldoorlog, maar dit stukje geschiedenis is voor mij altijd verborgen gebleven. Daar is nu verandering in gekomen. Wanneer je dit boek leest, word je er vanzelf naartoe getrokken en laten de beelden je voorlopig niet meer los!

Waar gaat het boek dan over? De tunnel neemt je mee naar Engeland, naar de stad Londen. Het is september 1940. Vanaf het eerste hoofdstuk ‘Dit eerst’ ga je op reis. Je maakt kennis met Ella die aan het begin van het boek een stukje van haar geschiedenis verklapt, maar op zo’n manier dat je eigenlijk nog niets concreets weet en eigenlijk wel door moet lezen om erachter te komen wat ze nu precies bedoelt. Ella loopt mank en vindt het lastig om dit te accepteren. Ze heeft haar schrift om af en toe door middel van schrijven te ontsnappen aan de werkelijkheid.

Wanneer je verder leest, neemt Ella je mee naar de wereld van de Ondergrondse. Ella vertelt over haar familie en hoe ze iedere dag in de rij moet staan om een plek te veroveren op de perrons naast het spoor. Zo schuilen iedere dag tienduizenden mensen voor de bommen. Al snel maakt ze kennis met de jongen Jay. Op de een of andere manier voelt ze meteen een bepaalde aantrekkingskracht, maar ze blijft op haar hoede. Ze vertrouwt hem niet helemaal en houdt hem goed in de gaten. Dan wordt Ella op een dag aangesproken door Quinn. Quinn ziet er opvallend uit voor deze tijd. Ze draagt geen rok of jurk, maar een echte mannenbroek. Iedereen kijkt haar na. Quinn is op zoek naar een baan in een ziekenhuis en vraagt de weg aan Ella. Hoewel Ella eigenlijk in de rij moet blijven staan, loopt ze toch met Quinn mee. Quinn blijkt van adel te zijn en is weggelopen. En ze heeft haar koffer in bewaring gegeven bij Jay. Zo komen Ella en Quinn Jay weer tegen.

Ella nodigt Quinn uit om ook te overnachten in de ondergrondse. Jay laat zien waar hij overnacht en neemt ze mee naar het einde van het perron, een tunnel in. Opeens krijgt Ella het benauwd en valt flauw. Herinneringen aan de ijzeren tunnel tijdens haar ziekte. Het wordt haar allemaal te veel. Ella neemt later Quinn in vertrouwen. Op haar beurt neemt Quinn Ella mee naar haar broer Sebastian. Ella begrijpt er niets van dat zij zo weinig contact hebben en gelooft er niets van dat dit voor altijd is. Wat voor geheim draagt Sebastian toch met zich mee? En Jay, is hij echt zo onstuimig als in het begin van het boek? Krijgt Quinn de baan waar zij zo op hoopt en zal zij los blijven van haar familie? En Ella, blijft zijn onzichtbaar of verandert er iets door de tunnel?

De antwoorden op bovenstaande vragen vind je in het razend spannende en aangrijpende boek van Anna Woltz. Ik waarschuw alvast dat als je aan dit verhaal begint je er onmiddellijk in wordt meegenomen. De tunnel is een intrigerend boek naar aanleiding van een waargebeurd stuk geschiedenis – overnachten en schuilen in de Ondergrondse in Londen tijdens het bommen gooien in de Tweede Wereldoorlog. Dit YA-boek (12+) is geschikt voor fans van de boeken van Anna Woltz en voor liefhebbers van historische verhalen. Stap snel in de wereld van De tunnel!