De verdwenen steden

‘Je kunt me vertrouwen omdat ik hier bent om je te helpen.’

De twaalfjarige Sophie is altijd een buitenbeentje geweest. Ze heeft meerdere klassen overgeslagen en vindt weinig aansluiting bij haar oudere klasgenoten, maar ook thuis voelt ze zich nooit echt op haar gemak. Hoe dat komt? Sophie is een Telepaat, iemand die gedachten kan lezen. Niemand kent haar geheim, of dat denkt ze tenminste… Dan ontmoet Sophie Fitz, een geheimzinnige (en knappe) jongen die haar vertelt dat ze niet de enige is: hij is óók een Telepaat. En ze voelde zich nooit thuis omdat… ze dat niet IS. Door Fitz doet Sophie een schokkende ontdekking en moet ze haar familie achterlaten voor een nieuw bestaan op een plek die totaal anders is dan de wereld die ze tot nu toe kende. Maar Sophie heeft nog steeds geheimen, en die zijn niet voor niets diep weggestopt in haar geheugen: haar kennis is gevaarlijk en zeer gewild. Wie is Sophie écht en waarom leefde ze verborgen tussen de mensen? Het antwoord kan haar dood worden of haar leven redden – en de tijd dringt.

Spannend, magisch, fantasievol

Deze dikke pil telt maar liefst 570 bladzijdes, maar verveelt geen moment. Ik heb het in een ruk uitgelezen. Het boek neemt je mee naar een hele nieuwe wereld. Een wereld waar elfen wonen die bijzondere gaven hebben, zoals telepaten, empaten, hoeders en doorlichters. Het gaat over Sophie, ze kan vanaf haar vijfde verjaardag gedachten lezen en is heel intelligent. Ze is 12 en zit in het examenjaar. Ze voelt zich een buitenbeentje, thuis en op school. Tijdens een excursie leert ze Fitz kennen, een jongen die net al zij gedachten kan lezen. Hij neemt haar mee naar een nieuwe wereld, een wereld waar ze wel thuis lijkt te horen. Maar de prijs is groot, ze zal haar eigen familie moeten achterlaten wil ze in deze nieuwe wereld een bestaan opbouwen. En deze nieuwe wereld is niet zo veilig als het eruit ziet…

Wat een fantastisch boek! Er zit veel vaart in en er gebeurt telkens iets nieuws in het verhaal wat maakt dat je door wil lezen. Het verhaal is goed te volgen, er worden weinig moeilijke woorden in gebruikt. Uiteraard komen er nieuwe woorden in voor, maar die worden goed uitgelegd. Ondanks dat het verhaal gaat over elfen, kabouters etc. is het geen moment ongeloofwaardig. Het is niet alleen een spannend verhaal boek, het is ook een boek met een mooie boodschap. Het gaat over doorzetten, erbij willen horen en over omgaan met verlies. Het boek staat voor ons in hetzelfde rijtje als bijvoorbeeld Nevermoor.

In het Engels zijn al vijf boeken binnen deze serie verschenen. We hopen dat Pelckmans deze allemaal uit zal geven. Voor kinderen vanaf 10 jaar die ervan houden om ondergedompeld te worden in een totaal nieuwe wereld.