De Verhuisdieren

De verhuisdieren

Voorlezen op handen en voeten met de verhuisdieren.

In deze uitvouwbare verhuisstoet van maar liefst 4 meter lang komen talloze dieren met al hun lievelingsspullen voorbij. Van een televisieverslaafde walvis en een studerende kameel tot een pianospelende eland en een hele luie kat. Ook staan er vier gigantische dinopoten tussen de beesten, die uiteindelijk voor een verrassend einde zorgen. De gedetailleerde illustraties van Pieter van den Heuvel staan garant voor urenlang kijkplezier. Hoe langer je kijkt, hoe meer grappige details je opvallen. Hierdoor zullen kinderen dit boek keer op keer willen bekijken.

Grappig, origineel, verrassend

Dit boek verrast op meerdere fronten. Van de geweldige uitvoering tot het grappige verhaal, dit boek zal bij vele kleuters een favoriet worden. Je kunt het boek ‘gewoon’ lezen of uitklappen en lang maken. De verhuisdieren wordt uiteindelijk 4 meter lang en dus lees je het verhaal op rijm op handen en voeten voor. Zo’n uitklapboek noem je een leporello (of harmonicaboek). Er valt waanzinnig veel te zien en te ontdekken en het boek nodigt uit om na te spelen. Het einde is grappig en ook wel wat onverwacht. Ook de achterkant van de lange plaat is bedrukt en schreeuwt om ingekleurd te worden. Mmm, welke kleuters komt op dat idee?

Kinderboekenrecensent Bas Maliepaard raakte dusdanig geïnspireerd door De Verhuisdieren, dat hij samen met zijn jarige zoon echt een superleuke traktatie heeft bedacht. Met zijn toestemming mocht het Kinderboekenjournaal het idee delen. Bas schreef: “Dinsdag wordt mijn zoon vijf en zoals elk jaar trakteert hij zijn klas op een boek + bijbehorende traktatie. Dit jaar trakteert hij op het prentenboek De verhuisdieren van Pieter van den Heuvel mét verhuisdieren erbij! Het is simpel: bij Action verkopen ze zakjes van 5 wilde dieren of boerderijdieren voor €2,79. Pak een doosje rozijnen in bruin papier en met rode draad op de ruggen binden, eventueel nog een plantje knutselen en klaar.”

Foto’s: Bas Maliepaard

Blog auteur Sanne Ramakers