De vlucht van de zeemeeuw

De vlucht van de zeemeeuw
Categorieën: ,
Publisher:

“Wie laat zich nu pesten? Daar vraag je toch zelf om? Dan doe je toch wat terug?”

Klas 2D gaat op kamp naar Terschelling. De stemming is uitgelaten. Je zou hen voor een groep voorbeeldige kinderen kunnen houden, maar de werkelijkheid is anders. Het hele jaar al verzieken een paar jongens de sfeer in de klas met pesterijen. Ook nu blijken ze niet van plan om daarmee te stoppen. Het is alsof tijdens deze kampweek alle remmen losgaan. Zelfs de leraren hebben geen vat meer op de jongens.

In drie woorden

Aangrijpend, meeslepend, zet je aan het denken

In meer woorden

Klas 2D is onderweg naar Terschelling, samen met Paul de Wilde, Edo Haneman en twee moeders. Al vrij snel na aankomst beginnen de onderlinge verhoudingen duidelijk te worden. Vooral het groepje jongens drukt een stempel op de klas. Kleine pesterijen krijgen al snel een andere vorm. Er heerst een spanning binnen de groep, vooral richting Ivo, en dat merken De Wilde en Haneman als geen ander. Alleen hebben zij niet het overwicht om dit om te draaien. Voor De Wilde is een bezoek aan Terschelling niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, hij draagt een groot verdriet met zich mee. Beïnvloedt dit zijn reactie op wat er allemaal gebeurt binnen de groep? En… waar is Ivo?

In De vlucht van de zeemeeuw volgen we de gebeurtenissen door de ogen van de leerlingen van klas 2D. Ieder hoofdstuk laat ons meekijken met een andere leerling. We lezen niet alleen de gebeurtenissen die zich afspelen op Terschelling, maar lezen ook de persoonlijke omstandigheden en gevoelens van deze leerling. Zijn de pesters wel echt zo stoer als dat ze zich voordoen? En doet het Jeffrey dan echt niks dat ze hem altijd pakken op zijn gewicht? Durft Natasja echt tegen ze in te gaan? En wat doen al die pesterijen met Ivo? De spanning die in de groep heerst, voel je toenemen naarmate het verhaal vordert. Je merkt al snel op wie ze het hebben gemunt en hoe de relaties onderling zijn. Soms wil je schreeuwen naar de docenten, die eigenlijk niks durven te doen.

Dit aangrijpende verhaal is een eye opener voor zowel jongeren en docenten. Veel leed van een gepeste zien we niet, of willen we niet zien. Achter in het boek is een waardevol nawoord te vinden. Hierin worden drie groepen aan-/toegesproken: degene die gepest/getreiterd worden, degenen die pesten/treiteren en degenen die toekijken. 

Een boek die, wat mij betreft, gelezen moet worden op het voortgezet onderwijs. 

Voor iedereen vanaf 12 jaar.

Blog auteur Yvonne Soepboer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *