De vlucht van Omid

De vlucht van Omid

‘Het was allemaal heel snel gegaan. Het afscheid, het vliegtuig, al die vreemde gezichten onderweg.’

De Iraanse Omid moet op zijn tiende naar Nederland vluchten. Hij heeft een leverziekte die in zijn geboorteland niet goed behandeld kan worden. Hij laat zijn konijn,  vrienden en zelfs zijn vader achter. Met goede moed gaat Omid het avontuur aan, maar al snel blijkt dat het een gevaarlijke reis wordt. Tijdens de vlucht mag Omid met niemand praten en wordt hij in een overvolle vrachtwagen gezet. Zal het hem lukken om veilig in Nederland aan te komen?

Aangrijpend, oorlog en waargebeurd

Manon Sikkel schreef het volgende over dit boek: ‘Wat had ik dit boek graag gelezen toen ik een jaar of tien was.’ Ik had dan ook hoge verwachtingen toen ik dit boek uit de kast pakte. En die verwachtingen zijn overtroffen met dit prachtige schrijfdebuut van Jeugdjournaal presentatrice Lysette van Geel die het waargebeurde verhaal over de vlucht van Omid naar Nederland beschrijft. Het verhaal laat je als lezer mee reizen met de tienjarige Omid.

Omid geniet volop in zijn geboorteland Iran. Hij heeft vriendjes, haalt kattenkwaad uit en doet het goed op school. Als hij moet vluchten staat zijn wereld op zijn kop. Omid is ziek en in Iran kunnen de dokters hem niet goed behandelen. Daarbij leeft het land in oorlog en is de medicatie te duur en soms zelfs helemaal niet verkrijgbaar. En daarom besluit het gezin te vluchten naar Nederland. Ze moeten iedereen achterlaten. Vrienden, dieren, familie en ook de vader van Omid kan helaas niet mee door zijn baan voor het Iraanse leger. De vluchtpoging is niet ongevaarlijk, een spannende reis is het gevolg.

Ik werd helemaal in het verhaal gezogen tijdens het lezen. De spanning was om te snijden en ik heb enorm meegeleefd met Omid en zijn familie. Het feit dat dit een waargebeurd verhaal is raakt me. Opgroeien in ons veilig kikkerlandje is dan opeens zo slecht niet meer. Dit aangrijpende verhaal moet gelezen worden door ieder kind. Het blijft actueel en het levensverhaal van Omid is tevens enorm inspirerend. Want opgeven is niet mogelijk als je op de vlucht bent.

Voor lezers vanaf tien jaar.