De vuurproef

Scouts op avontuur, leren om te gaan met vuur

“Wat doe jij hier?” vraagt een zware mannenstem. Of het komt door de stem die hem herinnert aan zijn angstige droom, weet Lau niet meer, maar hij draait zich om en zet het op een lopen. Zonder te stoppen rent hij naar huis. De voordeur staat nog open. In de gang hijgt hij na. Even later stapt Lau zijn bed in het probeert te slapen, maar hoe kun je nou slapen als je net een brand hebt gezien.

Spannend, leerzaam, avontuur

Dit boek is het derde deel van de serie “scouts in actie”. Het verhaal gaat over Lau die hecht bevriend is met Luuk en Laila. Ze zijn alle drie “welp” bij de plaatselijke scoutingclub en leren daar veel. In dit derde deel leren de kinderen alles over “vuur”. Ze zijn enthousiast en vast besloten om het insigne “Kampvuur” aan het eind van de lessenreeks te halen. Tegelijkertijd gebeuren er vreemde dingen in hun woonplaats. Er zijn meerdere branden vlak na elkaar en  Lau, toch al geobsedeerd door de scout-lessen over vuur, ontbrandt een heftige nieuwsgierigheid. Stiekem sluipt hij het huis uit om midden in de nacht naar een brand te kijken en experimenteert hij ook wat met kaarsjes. Doordat hij zich op school een paar keer verspreekt wordt hij ineens als verdachte aangemerkt. Die beschuldiging pikken Lau en zijn vrienden niet, het is tijd voor actie! Het hele stadje heeft het inmiddels over de branden, men staat voor raadsels. Ontstaan ze spontaan door een chemische reactie of worden ze aangestoken door een pyromaan? Gelukkig lukt het de kinderen, nadat ze aanvankelijk op het verkeerde been werden gezet toch om de waarheid boven tafel te krijgen en wordt de onschuld van Lau bewezen.

Dit boek is zeer interessant en herkenbaar voor kinderen die lid zijn van de scouts. Maar lidmaatschap is geen voorwaarde om dit spannende avontuur te gaan lezen en waarderen. Lau doet ondeugende dingen die een beetje gevaarlijk zijn, dat bouwt de spanning op. Tegelijkertijd voelt de verdachtmaking van Lau als aansteker van de vuren niet eerlijk. Daarom wil je als lezer extra graag dat de dader gepakt wordt. Langzaam maar zeker wordt het vermoeden over wie de werkelijke brandstichter is steeds duidelijker. Alles bij elkaar genomen zit er in dit boek dus behalve een spannend, leerzaam avontuur ook zeker een sociaal/emotioneel element.

Voor alle kinderen die van een spannend avontuur houden!