De zee kwam door de brievenbus

‘We stonden in de dakgoot en ons hele huis schudde en trilde. Overal kolkte zwart zeewater.’

Midden in de nacht maakt mama Liesje en haar zus wakker. Het is ijskoud en het stormt. ‘Snel, kleed je aan!’ zegt mama. ‘De zee komt. De dijk is kapot.’

Liesje moet helpen om spulletjes naar boven te brengen. Waarom eigenlijk? Denken papa en mama soms dat de zee naar binnen zal komen?

Ontroerend, meeslepend, indrukwekkend

In de nacht worden Sjaan en Liesje door hun moeder gewekt. Ze vertelt hun dat de dijken doorgebroken zijn en dat de zee Zeeland binnenstroomt. Liesje vindt het super lief van haar moeder dat ze hun wakker maakt om zoiets bijzonders te zien. Misschien kunnen ze wel bootjes door de goot laten varen. Ze ziet het al helemaal voor zich. Maar het is toch allemaal niet zo leuk als dat ze gedacht had. Ze moeten helpen om allerlei spullen naar boven te brengen en papa is met een schop en zijn fiets vertrokken naar de Veerhaven, om daar de brandweer te helpen. Als papa weer thuiskomt, beginnen ze de tafels en stoelen op elkaar te stapelen en vertrekken ze naar boven. En dan gebeurt het onwerkelijke … het water komt door de brievenbus en door alle kieren en gaten het huis binnen. Al snel staat de gehele benedenverdieping vol! Ze zitten gevangen op zolder. Als het water weer hoger komt en stukken van de muur wegbreken, besluit de vader van Liesje en Sjaan hun uit het raam te ‘gooien’, zodat ze mee kunnen met een bootje dat ze naar een hooggelegen plek brengt.

Omdat dit boek vanuit het perspectief van de achtjarige Liesje is geschreven, is het zeer geschikt voor kinderen om te lezen. Het boek leest als een verhaal, maar is meer dan dat. Door het lezen van dit boek, krijg je een goed beeld van wat er in die nacht in januari 1953 is gebeurd, zonder dat het tè spannend wordt. Het verhaal is heel beeldend geschreven, zo  kan je je goed inleven in wat de kleine Liesje meemaakt. Achterin het boek wordt er uitleg gegeven over de deltawerken en hoe het kon gebeuren dat een groot deel van Zeeland overstroomde. Ook zijn er foto’s opgenomen van Liesje en haar familie, op wie dit verhaal is gebaseerd.

Bekroond met een Vlag-en-Wimpel en de Thea Beckmanprijs voor het beste historische jeugdboek.

Voor alle kinderen die meer willen weten over wat er die nacht in 1953 is gebeurd.