De zon op je bol

Zin in een eigen tuinproject? Lees dan dit boek en volg de instructies die op de DIY-pagina’s staan!

Ze zitten in je ontbijt, in je kleren, in dit boek en je poetst er zelfs je tanden mee; planten en bloemen zijn echt overal. En ze zijn fantastisch. We hebben ze nodig om te kunnen ademen en eten. Planten zijn onmisbaar in ons dagelijks leven.

In dit boek ontdek je hoe alles in de natuur met elkaar samenwerkt om plant, dier en mens in leven te houden. Ook ga je zelf aan de slag met allerlei DIY-projecten. Maak een mini-kas van een fles en maak van gebruikte producten je eigen tuin.

Informatief, bruikbaar, kleurrijk

Een opvallend boek door de grootte en de vrolijke zonnebloem die op de cover prijkt. Met daarboven de tekst: ‘Een feest van bloemen en planten over de hele wereld’.

Sla het boek dus maar gauw open, dan kan het ‘feest’ beginnen.

Het boek bestaat uit vier delen met daarin steeds informatie over een specifiek onderdeel uit de plantenwereld. Je leert bijvoorbeeld waarom planten er toe doen, uit welke onderdelen ze bestaan, hoe ze zich aangepast hebben aan veranderde omstandigheden, welke planten er wereldwijd te ontdekken zijn en waarom wij niet zonder ze kunnen. Buiten het zojuist genoemde kom je nog veel meer te weten over het onderwerp. Het boek staat 128 pagina’s dik barstens vol informatie. Te veel om hier samen te vatten. Je zult ontdekken dat planten verweven zijn met zaken waarvan je tot nu toe misschien geen idee had. Denk aan muziek maken, sporten, jagen en vechten. Tussendoor zijn er ook gekaderde wist je datjes en achterin vind je een compleet register voor eventuele naslag.

Alles wordt kleurrijk in beeld gebracht door illustrator Philip Giordano. Hij weet de gegeven informatie in geheel eigen stijl mooi weer te geven. Tekst en platen vullen samen steeds een bladzijde. Het leest lekker weg en er valt heel veel te zien.

Wat ik zelf erg leuk vind, zijn de doe-het-zelf-pagina’s waarop uitgelegd wordt hoe kinderen een eigen tuinproject(je) kunnen opstarten. Deze pagina’s zijn goed herkenbaar doordat ze allemaal groen als hoofdkleur hebben. In de hoek staat steeds vermeld dat het om een DIY (Do it yourself) activiteit gaat. Een voorbeeld daarvan is ‘het onkruidtuintje in een fles’. Kinderen worden bij alle DIY’s aan de hand meegenomen om zo’n project op te starten. Eerst een beschrijving van wat de bedoeling is, dan een opsomming van het materiaal dat erbij gebruikt moet worden, gevolgd door een stappenplan voor de uitvoering. En ouders hou je vast: er is ook een DIY over slijm maken. Ik weet uit ervaring dat veel kinderen daar dol op zijn.

Een compleet boek duidelijk onderbouwd door iemand die er veel vanaf weet. Michael Holland FLS is al 25 jaar werkzaam als milieudeskundige en natuurfotograaf. Zijn missie is om mens en natuur in verbinding te brengen en bewust te maken op een speelse en creatieve manier. Zijn Shelf Life Project, waarin hij planten liet groeien in gebruikte verpakkingen, won twee awards. Met deze kennis in huis heeft hij samen met de illustrator dit prachtige informatieve boek tot stand gebracht.

Voor alle natuurlijkliefhebbers vanaf een jaar of 10.