De zweetvoetenman – over rechtszaken & regels (en een hoop gedoe)

‘Het recht is overal en van iedereen’.

Dit boek gaat over het recht. Over rechtspreken, wetten, raadsheren en raadsmannen, de rechtbank en dat soort dingen.

Maar het boek gaat óók over een koninklijke hond, een kreupel paard, een lokfiets, een weesfiets, een gesprongen waterleiding, een koffer met een dubbele bodem, Geert Wilders, zeilmeisje Laura, rapper Typhoon, een taart vol rattengif, een dom briefje, een ontvoerde baby, een mislukte overval, melkpoedermisdaad en een seriemoordenares die dat helemaal niet was. Oh ja, en over zweetvoeten natuurlijk.

Uniek, informatief en toegankelijk

Wie had kunnen denken dat het recht zo interessant, spannend en soms ook grappig zou zijn? In een boek vol waargebeurde verhalen brengt Annet Huizing samen met illustrator Margot Westermann de rechtsstaat tot leven.

En waar gaan die verhalen dan over? Over het zeilmeisje Laura, dat eerst niet en later wel in haar eentje de zee op mocht. Over de man die ‘fuck de koning!’ riep. Over rapper Typhoon die door de politie aan de kant werd gezet omdat hij in een dure auto reed. En over de onterechte veroordeling van Lucia de B. Aan de hand van bekende en onbekende zaken ontdek je als lezer hoe het recht werkt en hoe een rechter tot zijn oordeel komt. Ook kom je erachter dat zaken die eenvoudig lijken, bij nader inzien toch meer haken en ogen hebben.

De kracht van dit boek zit hem in de aansprekende zaken, de pakkende hoofdstuktitels en de hilarische, fantasierijke en kleurrijke illustraties. Welk kind wordt er nou niet nieuwsgierig van een hoofdstuktitel als ‘Kun je een boete krijgen voor zweetvoeten?’ of ‘Mag je je gestolen fiets terugstelen?’ of ‘Mag je liegen tegen de rechter?’. Boeiende vragen… die allemaal voortkomen uit waargebeurde verhalen waarvan een aantal ook in het nieuws zijn gekomen, bijv. Lucia de B., Geert Wilders en zeilmeisje Laura. Annet bespreekt deze zaken en legt aan de hand van deze zaken heel duidelijk uit hoe het Nederlandse recht werkt.

Het boek is rijk geïllustreerd door Margot Westermann. De vele kleurrijke en soms ook grappige tekeningen bij de tekst zullen kinderen nieuwsgierig maken waardoor ze gaan lezen over een onderwerp waar ze anders nooit iets over zouden gaan lezen. De uitklappagina’s in het midden van het boek geven extra informatie over de gang naar de rechter, hoe het eraan toegaat in de rechtszaal bij een strafzaak, en hoe een wet wordt gemaakt. De woordenlijst achterin het boek is ook heel makkelijk want ons recht bevat best veel moeilijke woorden.

Met dit boek zullen vanzelf interessante gesprekken ontstaan. Over normen en waarden, over rechtvaardigheid, over regels, over onze democratie en vrijheid van meningsuiting… Dit boek biedt talloze mogelijkheden!

Dit boek hoort eigenlijk in elke schoolbibliotheek te staan. Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf 11/12 jaar (groep 8) maar eigenlijk is dit boek ook heel geschikt voor volwassenen om inzicht te krijgen in ons rechtssysteem.

Annet Huizing (1960) schreef zowel informatieve jeugdboeken als de fictieboeken ‘Hoe ik per ongeluk een boek schreef’ (2014, Zilveren Griffel) en Het Pungelhuis.