Die daar

“Kijk je mee?’ Dan gaan we samen de wereld rond”

Dit is het ideale aanwijsboek voor dreumesen. Een aanwijsboek is een leuke manier om woorden met je kind te oefenen. Je peuter leert de wereld om zich heen te benoemen en te herkennen. De totaal verschillende foto’s in dit boek zijn verdeeld in 14 vrolijke categorieën als ‘die is vies’, ‘die is dun’, ‘die is raar’ en ‘die is rond’, waardoor al die alledaagse dingen ineens heel verrassend worden. Een aanrader voor elk jong gezin. De prachtige nieuwe uitvoering van ‘die daar!’ is gemaakt van stevig karton dat bestand is tegen peuterhanden en veilig is door de afgeronde hoeken. In dezelfde serie verschenen de aanwijsboekjes ‘die leest’ en ‘die vier’.

informatief, kunstzinnig en verrassend

Wat is dit een prachtige nieuwe uitvoering van het aanwijsboek ‘die daar’! Het boek heeft een groot formaat, afgeronde hoeken zodat het geschikt is voor de allerjongsten. De bladzijden hebben een rustige kleur heel zachtgeel waardoor de afgedrukte foto’s er nog meer uitspringen. De schutbladen hebben juist een felle fuchsia roze kleur.

Er worden steeds op twee pagina’s naast elkaar ongeveer 20 voorwerpen getoond in de vorm van kleurenfoto’s met steeds de woorden ‘die daar is’ en dan een eigenschap bijvoorbeeld ‘die daar is dun’, ‘die daar is lekker’ en ‘die daar is groen’. Er staan geen woorden afgedrukt bij de foto’s. Het gaat echt om de afbeeldingen. Het zijn soms verrassende onderwerpen zoals  ‘die daar is raar’, ‘die daar is au’ en ‘die daar is vies’. Het boek eindigt heel origineel met een verder lege bladzijde met de tekst ‘die daar is weg’.

Als je heel goed kijkt, zie je wel verbanden tussen de afgebeelde voorwerpen. Bepaalde dingen komen heel vaak terug. Bijna op alle dubbele pagina’s staat bijvoorbeeld iets om op te zitten, iets om mee te rijden en iets om mee te spelen. Ook staat bijna overal wel één dier of één plant. Het boek heeft dus veel verschillende mogelijkheden om erin te kijken en samen met een kind te zoeken. Het is zeker een boek om er steeds bij te pakken. Er valt steeds iets nieuws te ontdekken hoe langer je naar de afbeeldingen kijkt.

Ik vind dit boek geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 1,5 jaar. Je kunt het boek lang gebruiken, want er valt zoveel op alle pagina’s te zien. Het is ook leuk om een onderwerp uit het boek als uitgangspunt te nemen en kinderen zelf op zoek te laten gaan naar voorwerpen die bij dit onderwerp passen en er zelf een tafereel van laten maken net als in het boek. Kunnen de kinderen alle voorwerpen benoemen? Zo ben je op een speelse manier bezig met rubriceren (rangschikken) en met woordenschat. Dit boek geeft ontzettend veel kijk- en speelplezier en is dus met recht een aanrader. Voor de liefhebbers is er ook een leerzame app te koop (‘die niet’; uitgeverij Gottmer) in dezelfde stijl als het boek.