Dierenarts Daantje en de verbanddief

Dierenarts Daantje en de verbanddief

‘En jullie, onthoud goed: jullie hebben mij hier niet gezien. Begrepen?’

Daantje wil later net als haar vader dierenarts worden. Ze weet al een heleboel van dieren, want ze helpt vaak mee in de praktijk. Op een dag ziet Daantje hoe een oud vrouwtje stiekem een paar rollen verband uit de spreekkamer steelt. Waar heeft ze die voor nodig? Samen met haar hond Pluis gaat Daantje op onderzoek uit. Ze ontdekt een geheimzinnige woonboot en nog veel meer!

Avontuurlijk, actueel en dierenliefde

Daantje is pas samen met haar vader verhuisd van de stad naar het platteland. Het is vakantie, maar er valt niets te beleven. Haar vader is dierenarts, dus ze kunnen niet met vakantie. Op een dag blijkt dat saaie dorp nog niet zo saai. Een oud vrouwtje steelt een paar rollen verband en Daantje is getuige van de diefstal. Ze wil tot op de bodem uitzoeken wat hier aan de hand is. Zal het haar lukken?

Daantje wil net als haar vader dierenarts worden. Ze weet enorm veel van dieren. Omdat haar vader nog geen nieuwe assistente gevonden heeft, helpt ze vaak mee in de praktijk. Daantje is goed met dieren. Ze handelt kordaat en weet altijd wat ze moet doen als er iets met een dier aan de hand is. De rol van dierenarts is haar op het lijf geschreven.

De zwart-wit illustraties staan speels tussen de tekst en vullen het verhaal goed aan. Ze laten zien wat er in de tekst gezegd wordt en geven het verhaal de juiste sfeer. Het verhaal is één groot avontuur. Het zit vol plottwists en is spannend tot het eind. Door de vele gebeurtenissen en relatief korte hoofdstukken, leest het verhaal heel vlot. Thema’s als vriendschap, liefde voor dieren en milieu zijn belangrijke aspecten in dit boek.

Geschikt voor avonturiers vanaf 8 jaar.