Dingen die ik niet over schapen wist

Dingen die ik niet over schapen wist

‘Ik ga de waarheid vertellen over wat er is gebeurd. Dat moet jij ook doen.’

Stel je voor: je hebt iets gedaan en voor straf moet je met je oma op vakantie. Die oma ken je nauwelijks, je telefoon wordt afgepakt, en de vakantie bestaat uit een roadtrip door de woestijn…

Dat overkomt Luan. Uit protest besluit hij geen woord tegen zijn oma te zeggen – tot de ontvoering van het schaap Dolores. Luan redt haar van de slacht om indruk te maken op het vegetarische meisje Lana, dat hij onderweg heeft ontmoet. Met het gestolen schaap achter in de Land Rover vervolgen Luan en zijn oma hun roadtrip. Langzaam maar zeker ontdekt hij dat oma hem als geen ander begrijpt, en ook waarom dat zo is.

Grappig, hartverwarmend en verrassend

Ik wist niet goed wat ik van dit boek moest verwachten, maar het heeft me enorm weten te verrassen. We kennen auteur Jaco Jacobs van zijn prachtige boek Een mooie dag om in een boom te klimmen welke is bekroond met een Vlag en Wimpel. Hierdoor was ik een tikkeltje extra nieuwsgierig naar dit boek.

Het verhaal speelt zich af in Zuid-Afrika. Luan krijgt te horen dat hij zijn vakantie moet doorbrengen met zijn oma als straf voor wat hij gedaan heeft. Daar gaan zijn plannen… Geen playstation, niet naar zijn vrienden, geen feestjes, geen telefoon. Dit gaat zeker weten de saaiste vakantie ooit worden. Maar eenmaal op reis blijkt niets minder waar. Luan leert zijn oma beter kennen, maar nog belangrijker ook zichzelf. En dat allemaal door Dolores, een schaap dat hij gered heeft van de slacht. Ze laat hem zien wat echt belangrijk in het leven.

Een prachtig verhaal over worstelen met jezelf en keuzes maken. Het boek leest vlot weg en de opbouw van het verhaal is perfect gekozen. Als lezer blijf je namelijk lange tijd onwetend over waarom Luan deze straf heeft verdient. Dit maakt dat je wel door wil blijven lezen. Steeds weer krijg je als lezer vragen waarop je later in het verhaal pas antwoord krijgt. De korte hoofdstukken lenen zich ook goed om voor te lezen.

Een hartverwarmend verhaal met een tikkeltje humor voor lezers vanaf tien jaar.