Dit boek houdt niet van kinderen

Dit boek houdt niet van kinderen

“Ik houd niet van kinderen! Zij zijn niet voorzichtig met boeken….”

Maak kennis met een prachtig boek uit de boekenkast. Dit boek is gelukkig met een plekje tussen andere boeken tot hij er op een dag uitgehaald wordt en cadeau wordt gedaan aan een kind. Het boek houdt niet van kinderen. Kinderen zijn niet voorzichtig met boeken. Ze maken boeken vies en ze slepen ze overal mee naar toe. Vreselijk! En dan houdt deze jongen ook niet van lezen.

origineel, emotioneel en leesbevorderend

Wat een grappig idee om het gegeven dat sommige kinderen niet van boeken (denken te) houden om te draaien en er een verhaal van te maken over een boek dat niet van kinderen houdt. Het boek beschrijft hoe slordig sommige kinderen met boeken om kunnen gaan door te kliederen in boeken of boeken op de grond te laten slingeren. Het verhaal wordt ondersteund door sfeervolle kleurrijke grote illustraties van Laurent Simon. Het boek is uit het Frans vertaald door Clavis Uitgeverij.

Opeens verandert er iets in het leven van het boek. Het boek wordt op een dag heel voorzichtig open geslagen. En dan wordt er op een speelse manier uitgelegd waarom het lezen van boeken zo bijzonder kan zijn. Als je een boek leest, lijkt het net of je op reis gaat. Je vergeet de zorgen om je heen. En dan maakt het het boek helemaal niet meer uit dat hij vol ezelsoren zit. Hij geeft niets meer om de kreukels en de scheuren. Hij is geliefd!

Wat een mooie ontmoeting tussen een slecht gehumeurd boek en een jongen die niet van lezen houdt, maar daar toch op terugkomt wanneer hij het juiste boek heeft gevonden.

Dit boek is leuk om voor te lezen aan reislustige boekenwurmen vanaf 5 jaar. Een prachtig speels boek over het belang van boeken en de rol die boeken kunnen spelen in iemands leven.