Dit is een dictatuur

Dit is een dictatuur

‘Een dictatuur is als een idee: Een meneer zegt wat er gedaan moet worden en de anderen doen het. Gewoon, daarom’.

In een democratie worden er beslissingen genomen op basis van de wil van het volk. Er zijn ook landen waar maar een persoon het voor het zeggen heeft en dat is de dictator. Hij regeert door angst te zaaien. Wie hem niet gehoorzaamt, wordt gestraft. Het is verboden iets anders te denken dan wat de dictator verkondigt. Niemand protesteert, want dat mag niet. Maar wie wil er leven in zo’n land?

Dictator, informatief, actueel

In de introductie, die je voorin het boek vindt, lees je dat dit boek oorspronkelijk in Spanje is uitgegeven in 1977. Op dat moment was het nog maar twee jaar geleden dat dictator Franco was gestorven en er daarmee een einde kwam aan een jarenlange dictatuur in Spanje. Hoewel dit boek al meer dan veertig jaar geleden geschreven is, is de boodschap in het licht van de recente Russische invasie van Oekraïne actueler dan ooit. In 2015 is de uitgave vernieuwd en zijn er nieuwe illustraties gemaakt door Mikel Casal.

Dit boek legt in heldere bewoordingen uit wat een dictator is en hoe hij regeert. Hij leest iedereen de les en zorgt ervoor dat iedereen bang van hem is. Ook lees je wat er gebeurt met mensen die tegen hem in durven te gaan. Mensen mogen niet zelf nadenken, ook al vallen hen wel zaken op. Een dictator kan vele jaren regeren, en een dictatuur stopt pas wanneer de dictator doodgaat of wanner hij met geweld wordt verbannen.

Mocht je op zoek zijn naar een boek dat duidelijk uitlegt wat een dictator is en hoe een dictatuur werkt, dan is dit boek zeker geschikt. De illustraties zijn kleurrijk en dragen bij aan het verhaal dat wordt verteld.

Voor kinderen vanaf 6 jaar.