Doodverklaard

Jezelf googelen? Doe jij dat ook weleens?

Isa is gelukkig met haar leven. Ze doet het goed op school, heeft een hechte vriendengroep en tijdens een avondje uit leert ze de knappe Siebe kennen. Maar dan vindt ze op het internet een doodsprentje. Van zichzelf. Totaal overstuur roept ze de hulp van haar vrienden in. Wie wil haar dood? En waarom? Als de dader gevaarlijkere stappen begint te nemen, komen ook Isa’s relaties onder spanning te staan.

Eigentijds, realistisch, pageturner

Het leventje van Isa Mendonk loopt op rolletjes. Ze heeft liefhebbende ouders, een gezellige vriendengroep en ze kan goed leren. Geen vuiltje aan de lucht. Maar als ze in een opwelling zichzelf googelt verandert alles op slag. Isa krijgt de schrik van haar leven: terwijl ze springlevend achter haar computer zit leest ze haar eigen overlijdensadvertentie! Ondanks de schrik probeert ze haar leven gewoon weer op te pakken. Haar vrienden steunen haar. Bovendien ontmoet ze een nieuwe vriend, Siebe op wie ze heel erg verliefd wordt. Dit zijn de lichtpuntjes in haar leven. Maar de vraag wie er achter het overlijdensbericht zit blijft aan haar knagen. Een periode van wantrouwen jegens diverse personen uit haar omgeving volgt. En Isa is bang, ze wil niet dood. Gaat het haar lukken om de dader te traceren? Overleeft zij überhaupt haar aangekondigde sterfdag?

Een spannend verhaal waar je vrij snel ingezogen wordt. Het is een echte thriller. Je wordt subtiel getriggerd om bepaalde personen te verdenken, althans voor een tijdje. Want doordat er steeds nieuwe details aan het licht komen weet je als lezer op een gegeven moment ook niet meer wie je nou wel of niet kunt vertrouwen. Deze wentelingen in het verhaal houden je bij de les en bouwen de spanning op. Pas bij nadering van het plot ontdek je dan uiteindelijk hoe het zit.

De boeken van Inge Verbruggen zijn hedendaags en realistisch, eerder schreef zij ‘Het labyrint’ en ‘Duivels spel’. Haar doelgroep is ‘Young Adult’ maar wat mij betreft zijn de boeken zeker ook geschikt voor de volwassen lezer.

Doodverklaard is een spannende, eigentijdse jeugdthriller voor alle liefhebbers van dit genre.