Duik in de tijd van – Een echte held

Duik in de tijd van - Een echte held

‘Splinter zucht diep. Als niemand hulp nodig heeft, hoe kan hij dan een held worden?’

Het is 1068. De ridder van Boeljon wil een tapijt voor aan de muur van zijn kasteel. Met al zijn heldendaden erop. De moeder van Friede moet dit tapijt maken. Splinter, de zoon van de ridder, wil er ook op, maar hij is nog niet eens ridder. En zeker geen held.

Splinter doet er alles aan om een held te worden. Hij trekt eropuit met zijn paard Modderbad, dat liever iets met modder doet. Al snel ontdekt Splinter dat een held worden niet makkelijk is. Tot hij in het bos een gewonde zwarte ruiter vindt, met een geheimzinnige boodschap…

Spannend, helden en middeleeuwen

Heb jij zin in een duik in de tijd? Dan is de gelijknamige serie ‘Duik in de tijd van’ echt iets voor jou. Hoe leefden kinderen eigenlijk vroeger? Duik in de tijd van… de prehistorie, ridders, kinderarbeid in Nederland en onze bevrijding met deze boekenserie van uitgeverij Zwijsen. Deze serie brengt geschiedenis echt tot leven. Het boek begint met slimme weetjes. Op de achterflap van ieder boek vind je een tijdbalk. Het boek vermeldt ook verwijzingen naar sporen van de verschillende tijden in de omgeving van nu. Kortom, met deze boeken maak je een reis door de tijd zonder tijdmachine.

Het boek is geschreven op AVI E5 niveau door Suzanne Wouda. Als inspiratie voor dit boek heeft zij het beroemde tapijt van Bayeux gebruikt. Hugo van Look heeft de mooie gekleurde en grappige illustraties verzorgd. Het boek leest lekker weg en vertelt het spannende en soms grappige verhaal over de jongen Splinter. Splinter leeft in de middeleeuwen. Hij moet dapper zijn en een ridder worden. Het meisje Friede moet borduren, net als haar moeder. Ze hebben weinig keus. Je duikt echt even een andere tijd in en het is net of je even een stukje geschiedenis herbeleeft. Wordt Splinter een echte held en zal er ooit een afbeelding van zijn heldendaad op het tapijt van zijn moeder verschijnen? En wat is dat nu toch met de geheime boodschap van de Zwarte Ruiter?

Mocht je na het lezen van dit boek nog zin hebben in andere boeken over de geschiedenis van Nederland, dan kun je je hart ophalen. Er zijn al meerder delen verschenen van deze mooie serie zoals Het verwoeste land van Marco Kunst. Achterin het boek staat nog wat informatie over de auteur en illustrator. Verder staan er ook nog verschillende tips in het boek over het houden van een boekbespreking.

Duik in de tijd van – Een echte held is een prachtig boek voor kinderen vanaf 9 jaar die van spannende geschiedenisverhalen houden.