Duizend-en-één paarse djellaba’s

Wat is er veel te zien op de markt in Marrakesh

Het is eindelijk zomervakantie! En dus vertrekt Esmaa met haar ouders, zusje en broertjes naar familie in Marokko om daar de hele zomer door te brengen. Esmaa is dol op de markt in Marrakesh, want daar zijn aapjes, slangenbezweerders, en acrobaten. Maar het is er ook heel druk! Zo druk dat Esmaa haar moeder kwijtraakt. HELP! Gelukkig krijgt ze van alle kanten hulp.

Sfeervol, kleurrijk, herkenbaar

Esmaa verheugt zich zeer op de vakantie want ze gaat met haar ouders, zusje en broertjes logeren bij familie in Marokko. Ze zullen er de hele zomervakantie blijven.

Als ze na een spannende vliegreis ter plekke aankomen, worden er cadeautjes uitgewisseld. Daarna mag Esmaa ook nog met haar moeder en tante naar de markt in Marrakesh. Moeder houdt de paarse djellaba die ze zojuist gekregen heeft maar gelijk aan. Terwijl de vrouwen spulletjes kopen kijkt Esmaa haar ogen uit op de kleurrijke markt. Maar dan gebeurt het, ze raakt haar moeder en tante kwijt. Omdat er heel veel vrouwen met paarse djellaba’s rondlopen lukt het Esmaa niet om haar  mama terug te vinden. Ze raakt in paniek, maar krijgt gelukkig direct hulp van de straatartiesten. De waarzegster brengt dan de oplossing. En o, wat zijn ze dan allemaal blij als ze weer herenigd worden.

Veel kinderen vertrekken jaarlijks naar het thuisland van hun (groot) ouders om daar bij familie de vakantie door te brengen. Daarom vind ik dit zo’n ontzettend leuk prentenboek, een schot in de roos voor de Marokkaanse kinderen die zichzelf in deze (familie) vakantie zullen herkennen. Maar ook voor kinderen die nog nooit in Marokko zijn geweest is het een dynamisch, kleurrijk en spannend verhaaltje. Want wie is er nou nog nooit in paniek geweest omdat de ouders (even) onvindbaar waren?

De bedenkers van dit kleurrijke boek kwamen op het idee om het te schrijven toen ze het over hun eigen jeugdvakanties hadden waarbij ook zij op familie bezoek gingen naar het land van herkomst. Het is een vrolijk verhaal geworden met veel identificatiemogelijkheden. Het boek heeft een vrolijke, blije sfeer, en toont het beeld van de Marokkaanse markten waar veel te koop en te zien is. Dit boekje zal veel kinderen (en volwassenen) aanspreken. Chapeau ook voor de illustrator die dit verhaal zo sprankelend tot leven bracht.

Dit prentenboek en geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 4.