Duizend vissen in de zee

Héél veel vissen in dit boek
zwemmen in de zee.
Het zijn er samen duizend.
Tel maar met me mee.
EEN, TWEE…

Duik in dit vrolijke vissenboek en blijf kijken! Van één blauwe vis in een zee vol rode tot vissen met een streepje en een droefgeestige clownvis – ze komen allemaal voorbij in dit bontgekleurde oceaanboek, waarin alle vissen even bijzonder zijn.

Poëzie, diversiteit en telboek

Ik was erg benieuwd naar dit boek, omdat ik erg van poëzie houd. Het is fantastisch om kinderen kennis te laten maken met gedichten. Met de poëzie in dit boek zit het wel goed, maar het boek verraste mij ook nog door iets anders… Dit boek is niet alleen een fantastische dichtbundel met gedichten over zeer uiteenlopende  onderwerpen van plasticsoep tot diversiteit en inclusiviteit., maar het is ook een telboek. En denk nu niet aan een simpel telboek waarin je tot maximaal 20 kunt tellen, maar je leert tellen tot 1000. Totaal staan er 1000 vissen in dit boek, tel maar na! Op elke plaat zie je trouwens een cijfer verstopt (het aantal vissen op die spread). En ook het omslag en de schutbladen doen mee. Tel je alle aantallen bij elkaar op, dan kom je echt uit op 1000. Ik heb het nageteld! De laatste vis, met het getal 1000 staat op de achterkant van het boek.

Wat komen er een hoop verschillende vissen voorbij in dit boek! En alle vissen zijn anders, vissen heb je in alle soorten en maten. Barbara de Wolf heeft de dichtbundel geïllustreerd. Voor Duizend vissen in de zee heeft ze wel duizenden papiertjes gescheurd en geplakt tot er een oceaan vol vissen ontstond.Je ziet dat de pagina’s met zorg samengesteld zijn, het boek heeft een zeer originele vormgeving.

Tamara Bos is de auteur van het boek. Wat komen er actuele onderwerpen voorbij! De thema’s worden gewoon aangesneden. De gedichten zijn compact, maar ze weten enorm te raken. Er zit zeker humor in de gedichten, maar er zijn er ook een aantal serieuzer van toon. De dichtbundel is hierdoor een prachtige mix en is een echte aanvulling op alle bestaande dichtbundels voor kinderen.

Duizend vissen in de zee is een origineel vormgegeven dichtbundel voor kinderen vanaf 4 jaar die houden van poëzie en het uitdagend vinden om ook nog te tellen tot 1000. Dit boek is een boek om steeds erbij te pakken en er doorheen te bladeren en te genieten van de gedichten en de uitdaging om alle vissen in dit boek te tellen. Duik je mee?