Dwars & Co

Ken je deze opleiding al: leeracademie voor Hoogstaande Dwarsliggers?

Heb jij dat ook weleens? Dat je vreselijke jeuk hebt op plekken waar je nét niet bij kunt? Of dat er nog maar een piepklein velletje toiletpapier aan de rol hangt, nét nadat je een grote boodschap hebt gedaan? Of dat er plots alleen nog maar ijskoud water uit de douche stroomt? Je denkt zeker dat zulke dingen zomaar gebeuren? Dat het soms gewoon flink tegenzit…

Fout! Deze dingen gebeuren niet zomaar. Echt niet. Dit is het sluwe werk van… De dwarsliggers.

Een dolkomisch avontuur over kleine, gekke wezentjes die werken voor Dwars & Co. Een bedrijf dat maar één taak heeft: mensen het leven zuur maken!

Met héél veel tekeningen!

Nieuw, verrassend, komisch

De dwarsliggers zijn kleine, vreemd uitziende wezentjes. Ze wonen in het riool. Door een nogal desastreuze gebeurtenis in het verleden zijn ze daar terecht gekomen. Inmiddels weten ze niet beter dan dat het riool hun thuis is. Iedere dwarsligger woont in zijn eigen huis, uh buis. Ze hebben hun business onder de grond, het gaat hier om het goed lopende bedrijf ‘Dwars & Co’, dat aangestuurd wordt door de hoofd-dwarsligger en leraar: meester Dram. ‘Dwars & Co’ heeft als hoofddoel: Mensen het leven zuur maken.

Stip, de hoofdpersoon in dit verhaal, heeft samen met de andere ‘groenlingen’ lessen gevolgd aan de ‘Leeracademie voor Hoogstaande Dwarsligkunsten’. Ze hebben de opleiding nu voltooid, maar pas als ze geslaagd zijn voor de eindmissie krijgen ze het felbegeerde diploma. Voor Stip luidt de eindopdracht als volgt: Voer in 100 huishoudens van flatgebouw De Wolkenschrabber een dwarsligkunst uit. Zonder vertrouwen in een goede afloop begint Stip aan de kluslijst. En zijn vermoeden komt uit, als hij een gaatje in een tand van een slapende jongen probeert te maken wordt hij gesnapt en gevangen gezet in de kooi van een hamster.

Mensen zijn vreselijke wezens, ze verdienen het inderdaad om dwarsgezeten te worden. Stip is nu zelf het slachtoffer van menselijke wreedheden. Lukt het hem om zijn eindmissie te volbrengen of moet hij de rest van zijn leven slijten als een hamster, gevangen in een glazen bak? En wie is die jongen die hem dit aandoet? Is de jongen wel zo wreed als Stip denkt? En laten zijn dwarsligvrienden hem nu aan zijn lot over? Stip heeft grote zorgen…

De samenwerking tussen Rico Hop en Bas Schel levert dit verrassende debuut op. Een vlotlezend, spannend kinderboek waarvan er zeker geen 13 in een dozijn gaan. De wezentjes waarover het boek gaat zijn fantasievol bedacht en hebben een komische uitstraling. Dit komt ook tot uiting in de vrij licht getekende, zwart/wit illustraties die veelvuldig aanwezig zijn. Het hele boek zit vol (woord) grapjes maar heeft zeker ook een serieuze ondertoon als het om gevoelens gaat. Want Wes, de jongen, blijkt te kampen met een probleem. En Stip worstelt met zijn gebrek aan zelfvertrouwen. Ook het verleden van de Dwarsliggers wordt getekend door een zwaarmoedige gebeurtenis die natuurlijk gelinkt kan worden aan onze mensenwereld.

Erg leuk bedacht, dit verhaal. Ideaal ook om zelf te lezen, de tekst is vrij groot afgedrukt, en wordt afgewisseld en aangevuld met veel plaatjes. De goede samenwerking tussen auteur en illustrator is hierin voelbaar. Elk hoofdstuk begint met een origineel bedacht plaatje waarbij van het nummer een grapje is gemaakt.

De makers denken dat het boek geschikt is voor kinderen tussen de 7 en 12 jaar. Ik sluit me daarbij aan, en ik weet zeker dat je, ongeacht je leeftijd, heel vaak zult moeten lachen!