Een dief in de wei

‘Een koe lust geen zand in haar gras’.

pap is boos, er is weer een klem weg. zo komt die mol nooit uit de wei! gijs springt op. hij zoekt wel uit wie die dief is. met zijn zus saar en buur roos lukt dat vast. maar de dief is slim hoor. let maar eens op!

Trek je laarzen aan en speur mee met boer Gijs. Een eenvoudig verhaal met leerspelletjes voor beginnende lezers vanaf 6 jaar (na 6 à 8 maanden leesonderwijs).

Zelflezen, leerspelletjes, herkenning

De molshopen rijzen de pan uit in de wei van de boer. Dat kan zo niet langer, zijn koeien lusten geen gras dat vermengd is met zand. Om de mol te verjagen heeft de boer klemmen geplaatst. Maar nu is er een klem gestolen. Gijs en Saar gaan op onderzoek uit. Samen met buurmeisje Roos verstoppen ze zich in de heg om zo de dief op heterdaad te kunnen betrappen. Al gauw komt er een eerste verdachte in beeld. Maar is deze persoon wel de dief, of zit het toch anders?

Het verhaal spreekt aan, het speelt op een boerderij en het probleem dat zich voordoet is helder. Kinderen zullen zich erin herkennen. Het tekst niveau past precies bij de aangegeven doelgroep, beginnende lezers kunnen er goed mee uit de voeten. Er worden bewust geen hoofdletters gebruikt en voorin het boek wordt uitgelegd dat de dubbelklanken als één letter gezien moeten worden. Precies zoals dat in groep 3 ook aangeboden wordt. Er staan ook een aantal reken, zoek en woordspelletjes in het boek. Die zie ik als een leuk extraatje, een toevoeging op het verhaal. Kinderen kunnen de spellen zelfstandig doen/maken. Maar het kan ook een leuke samen-activiteit zijn.

Susanne Kolster tekent zoveel mogelijk vanuit het gezichtspunt van het kind zelf. Ik denk dat mede daardoor haar illustraties zo pakkend zijn. Ze vertellen het verhaal dat je in de tekst kunt lezen eigenlijk nogmaals. En dat is een erg fijne ondersteuning als het om beginnende lezers gaat. Zij moeten immers nog leesplezier ontwikkelen. Positieve leeservaring zal daarbij zeker helpen.

Een leuk boek voor beginnende lezers die ook graag uitgedaagd worden voor een spelletje. Zelf lezen vanaf ongeveer midden groep 3, voorlezen vanaf een jaar of 4/5.