Eén GROTE familie

‘We zijn allemaal anders, we hebben niet allemaal dezelfde kleur. We zijn uniek.’

Hallo, mijn naam is Lucia. Ik heb een ondeugend hondje. Hij heet Kiko. Samen met mijn vriendinnetjes en vriendjes ben ik alles aan het klaarzetten voor het grote buurtfeest. Er wonen hier veel verschillende families, maar we hebben één ding gemeen: we helpen elkaar en houden van elkaar. We zijn één grote familie. Ga je met ons mee?

Diversiteit, hartverwarmend en origineel

Eén GROTE familie is een vanuit het Spaans vertaald prentenboek over diversiteit. In Lucia’s straat wonen heel veel verschillende gezinnen. Gezinnen met verschillende nationaliteiten, gezinnen met verschillende gezinssamenstellingen en Lucia, een meisje met het syndroom van Down. Samen hebben ze jaarlijks een buurtfeest en iedereen helpt mee met het klaarzetten van dit feest. Ze werken samen als een team en zien elkaar als één grote familie waarin iedereen uniek mag zijn.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Lucia. Ze neemt je mee tijdens de voorbereidingen van het buurtfeest en gaat nergens naartoe zonder haar hondje Kiko. Maar Kiko is wel eens ondeugend en blijft niet altijd keurig bij Lucia in de buurt. Een opdracht voor de lezers is dan ook om Kiko op iedere bladzijde te zoeken.

Bij de illustraties is gekozen voor rustige omgevingskleuren waardoor de nadruk wordt gelegd op de verschillende personages in het verhaal. Personages die ieder uit een ander gezin komen en hun eigen verhaal vertellen. Bij ieder personage wordt verteld wat de gezinssamenstelling is, en wat de taak van de ouders bij de voorbereiding van het buurtfeest is. Hiermee is dit een open-minded prentenboek. Door de diversiteit in dit boek is de kans groot dat er voor iedere lezer een herkenbaar personage te vinden is. De illustraties en tekst samen maken dit boek tot een kunstwerk. Een kunstwerk met een prachtige boodschap – iedereen is uniek – voor kinderen vanaf vier jaar .