Een jongen met de naam Kerstmis

Een jongen met de naam Kerstmis

Een onmogelijkheid is gewoon een mogelijkheid die je nog niet snapt….

Nikolas woont met zijn vader in Finland, waar ze het niet al te ruim hebben. Wanneer Nikolas’ vader de kans krijgt om veel geld te verdienen, neemt hij die meteen aan. Hij gaat op reis naar het noorden om te helpen bewijzen dat Elfhelm, het legendarische elfendorp, echt bestaat en laat Nikolas achter bij de kwaadaardige, kinderhatende tante Carlotta. Het duurt niet lang voor Nikolas het niet meer uithoudt en op zoek gaat naar zijn vader.

Magisch, sfeervol, avontuur

Wat is dit een heerlijk verhaal over het ontstaan van de Kerstman. Pak een kleedje en ga met dit boek voor de open haard of onder de kerstboom zitten en beleef samen met Nikolas, bosmuis Miika en rendier Blitzen een spannend en magisch avontuur. Zeker weten dat je niet kunt stoppen met lezen….

Het verhaal gaat over Nikolas die samen met zijn vader Joel (zijn moeder is overleden) in de bossen van Finland een eenzaam en arm bestaan leidt. Hij heeft voor kerst niet meer gekregen dan een zelfgemaakte slee van zijn vader en een pop gemaakt van een oude knolraap, een cadeau van zijn overleden moeder. Op een dag besluit vader Joel op reis te gaan met een aantal andere mannen om voor de koning – voor een flinke beloning – op zoek te gaan naar Elfhelm, waar Elfen zouden wonen. Joel gaat weg en laat Nikolas achter bij zijn nare tante Carlotta. Tante Carlotta behandelt Nikolas verschrikkelijk en daarom besluit Nikolas te ontsnappen en op zoek te gaan naar zijn vader. Dan begint een reis vol spanning, magie en avontuur die hem leidt naar een bijzondere bestemming en komt Nikolas er achter dat niets onmogelijk is.

Ik heb ontzettend genoten van dit boek en werd echt meegezogen in het verhaal, dat leest als een trein. De mooie zwart-wit illustraties – die gemaakt zijn door Chris Mould – laten het verhaal nog meer leven.

Kortom: een perfect (voor)leesboek voor iedereen vanaf acht jaar die in magie gelooft. En heb je het boek uit, kijk dan ook de film op Netflix.