Een meisje op Schindler’s list

“Het waargebeurde verhaal van Rena Finder”

Rena Finder is pas elf jaar als de nazi’s haar en haar familie op transport zetten naar het getto in het Poolse Krakau. Terwijl steeds meer gevangenen om hen heen worden afgevoerd, komen Rena en haar moeder bij Oskar Schindler terecht, een Duitse zakenman die Joodse gevangenen in zijn fabriek in dienst heeft.
Tegen de wil van de nazi’s in zorgt Oskar zo goed mogelijk voor zijn mensen. Toch gaat er geen dag voorbij zonder angst en gevaar, en op een dag worden ook Rena en haar moeder gedeporteerd naar het concentratiekamp Auschwitz…

Meeslepend, waargebeurd en indrukwekkend

Dit boek is het aangrijpende verhaal over de tragedie van de holocaust, maar ook over doorzettingsvermogen, hoop en overleven. Rena Finder, een overlevende van de Tweede Wereldoorlog, heeft haar verhaal gedeelt in dit prachtige boek met als doel dat niemand de verschrikkelijke gebeurtenissen uit die tijd mag vergeten. Tevens geeft ze zeer regelmatig lezingen aan kinderen om de heftige gebeurtenissen uit haar leven te vertellen. Ze neemt je mee naar de oorlog en vertelt hoe zij deze heeft beleefd. Van het vluchten uit haar huis naar het werken in de kampen en tot slot de bevrijding, niets wordt weggelaten wat het verhaal erg indrukwekkend maakt. Samen met auteur Joshua M. Greene heeft ze heftige gebeurtenissen uit haar leven vertaald naar een ‘must have’ voor iedere lezer vanaf negen jaar waarin de gruwelijke daden worden vertaald naar een kinderboek zonder deze kinderachtig te maken. Zo leef je echt vanaf bladzijde één mee met Rena, je voelt haar angst maar tevens ook haar blijdschap en liefde voor meneer Oskar Schindler. Je wordt als lezer meegenomen naar de oorlogsjaren en beleefd ze op een intense manier door je te verplaatsen in de hoofdpersoon.

Een verhaal dat ieder kind vanaf negen jaar gelezen moet hebben omdat niemand mag vergeten hoe heftig deze periode uit de geschiedenis is geweest.