Een mooie dag om in een boom te klimmen

Het is goed om ergens voor te vechten, maar je moet ook weten wanneer je moet ophouden. Anders kan het gevecht groter worden dan datgene waar je tegen vecht.

Marnus voelt zich onzichtbaar tussen zijn knappe grote broer, die meisjes zoenles geeft, en zijn schattige kleine broertje, een zakelijk genie. Als hij op een dag een meisje ontmoet dat in een boom klimt om te voorkomen dat die gekapt wordt, besluit hij in een opwelling om achter deze Leila aan te klimmen. Meer en meer mensen horen van hun protest, en voor het eerst in zijn leven voelt Marnus zich belangrijk, al begrijpt hij niet precies waarom dan. Want wat is eigenlijk de werkelijke reden dat Leila de boom wil redden?

Vriendschap, strijden, opgemerkt worden.

Het verhaal speelt zich af in Zuid-Afrika en die sfeer voel je ook duidelijk: Het zijn de dagen voor Kerst en het is bloedheet, de bomen hebben exotische namen en de mensen spelen (het voor mij onbekende) ‘rolbal’.

Marnus is 13 jaar en de middelste van drie broers. Marnus lijkt binnen zijn gezin vaak vergeten te worden. Zijn oudste broer is erg populair en zijn jongste broer heel erg slim. Marnus vindt zichzelf onbelangrijk en onzichtbaar. Op een dag komt daar verandering in. Een meisje, Leila, belt bij hem aan en vraagt of hij een petitie wil tekenen. Als hij dat niet wil, vraagt ze hem om mee te gaan, zodat hij zelf kan zien waarom hij de petitie móet tekenen. Ze brengt hem naar het park en laat hem de boom zien die de gemeente wil kappen. Ze klimmen samen in de boom om ervoor te zorgen dat de gemeente de boom niet kan kappen. Hun actie kan al snel op bijval rekenen en voor het eerst in zijn leven voelt Marnus dat hij er ook toe doet. Dat is het begin van een avontuur dat zijn kijk op de wereld voorgoed verandert. Zonder dat ze er zich van bewust van zijn, is de bomen-red-actie een manier om aandacht te vragen.

“Wat jullie hier doen is goed. Het is goed, dapper en heel mooi. Er gebeuren veel te weinig goede dingen in de wereld.”

Elk hoofdstuk begint met een klein tekeningetje van Marnus en Leila in de boom, met daaronder de hoofdstuktitel. De hoofdstukken zijn kort en daardoor leest het verhaal als een trein. Het is een warm maar ook grappig verhaal voor jongens en meiden vanaf 10 jaar. Het gaat vooral over geloven in jezelf, gezien willen worden en strijden voor wat je belangrijk vindt.

Jaco Jacobs is in zijn land Zuid-Afrika, een grote naam in de jeugdliteratuur. Hij schreef meer dan 170 kinderboeken, van prentenboeken tot young adult en heeft in zijn eigen land bijna alle prijzen voor jeugdboeken gewonnen. Zijn vlotte schrijfstijl is goed overeind gebleven in de vertaling van Tjalling Bos. Dit is het eerste boek van Jacobs dat vertaald werd naar het Nederlands. De Engelse vertaling van ‘een mooie dag om in een boom te klimmen’ werd genomineerd voor de Carnegie Medal. Naast boeken schrijft Jacobs ook columns en artikelen in tijdschriften.

Dit boek smaakt naar meer: ik hoop dat we in de toekomst nog vaker kunnen genieten van het werk van Jacobs.