Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten

‘Reis mee naar het oude Egypte… …Maar pas op voor mummies en hapgrage krokodillen!’

Harry weet het zeker: een tijdreis naar het oude Egypte stond níét op zijn lijstje van vandaag. Maar door een bizar ongeluk bevindt hij zich ineens in het land van de farao’s. Lukt het hem om daar nieuwe vrienden te maken en te wennen aan zijn nieuwe school (waar hij rare gymlessen krijgt)? Hoe komt hij ooit weer thuis? En belangrijker nog: hoe blijft hij uit handen van krokodil Bekkie en alle andere gevaarlijke huisdieren?

Humoristisch, leerzaam en origineel

Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten is het eerste deel in een nieuwe graphic novel-serie geschreven en geïllustreerd door Thiago de Moraes; Pas op voor mummies! In dit eerste deel reis je naar het oude Egypte, het land van de mummies, farao’s en piramides.
Wanneer Harry een moeilijk wiskunde raadsel oplost ontstaat er een groot zwart gat waarin Harry wordt opgezogen. Als hij wakker wordt in de woestijn heeft hij geen idee waar hij is. Al snel komt hij erachter dat hij in het oude Egypte is doordat de bevolking onder leiding van farao Seti de eerste hem onder de hoede neemt. Harry is goed in wiskunde en het maken van lijstjes, maar overleven in 3100 voor Christus? Dat stond niet op zijn lijstje van vandaag…

Dit boek is uitermate geschikt voor fans van Julius Zebra en Gekke goden. Ook past het boek goed bij het thema Egypte voor scholen. De speling tussen tekst en illustraties, die zo karakteristiek is voor graphic novels, pakt in deze serie goed uit. De illustraties bevatten humor, en zijn geheel in zwart-wit met gele accenten. De hoofdstukken zijn relatief lang, maar lezen vlot weg door de afwisseling met de vele illustraties. Je krijgt een prima indruk van het leven in het oude Egypte, met her en der een overdreven gebeurtenis welke het verhaal spannend of enorm grappig maakt.

Harry, de hoofdpersoon in dit verhaal, leest graag boeken. Helaas voor hem had hij geen boek gelezen over overleven in het oude Egypte. Hij heeft daarom voor alle lezers een overlevingsgids geschreven welke achter in het boek is opgenomen. Ook wordt hier extra informatie gegeven over deze periode en word je als lezer uitgedaagd om gebruik te maken van het hiërogliefenschrift dat destijds gebruikt werd.

Een graphic novel boordevol grappige illustraties en tips van Harry om te overleven in het oude Egypte. Voor lezers vanaf ongeveer acht jaar.