Een pop voor Hannah

“Charlotte, je gaat op een gevaarlijke reis. Ik hoop met heel mijn hart dat je veilig en wel bij Hannah aankomt zodat ze met jou kan spelen. Zeg haar dat ik heel veel van haar hou en aan haar denk… altijd en overal.”

Esther wil een lappenpop maken voor haar dochter, Hannah. Dit is nog niet zo makkelijk als gedacht want het is oorlog en Esther zit in de gevangenis. Ze strijkt met haar handen over haar grauwe onderrok. Eigenlijk perfect voor de pop. Ondanks dat het heel erg moeilijk is, slaagt Esther in haar plan. In een wasmand smokkelt ze de pop, die de naam Charlotte krijgt, naar buiten. Zal de lappenpop bij Hannah thuis komen?

Aangrijpend, meeslepend, spanning

Een pop voor Hannah is een aangrijpend en waargebeurd verhaal over Charlotte Hamburger, de grootmoeder van Peggy Poppe. Het boek speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Esther wordt door de Duitsers gevangen genomen en in de gevangenis gezet. Ze is het namelijk niet eens met de manier waarop de Nazi’s met de mensen omgingen. Haar dochter, Hannah, woont bij opa en oma die goed voor haar zorgen. Iedere week haalt opa de vieze was op, zodat deze schoon kunnen worden gemaakt. Esther mist haar dochter enorm en wil iets tastbaars aan haar geven. Met gevaar voor eigen leven maakt Esther, met behulp van een paar andere vrouwen in de gevangenis, een lappenpop met de naam Charlotte. We volgen Charlotte op de voet en kunnen door haar ogen de reis volgen.

Wat een dappere vrouw is Esther, oftewel Charlotte Hamburger. Door haar kracht en moed heeft haar dochter een blijvende herinnering gekregen. Een pop voor Hannah geeft de lezer een andere kijk op de oorlog. Er gaat veel aandacht naar de concentratie- en werkkampen in boeken, maar die worden hier nauwelijks beschreven. De oorlog is voelbaar in de tekst en illustraties, maar niet op de voorgrond aanwezig. Peggy Poppe heeft het op zo’n manier geschreven dat er geen herkenbare hoofdstukken zijn maar het één doorlopend verhaal is. Je wilt blijven lezen, stoppen is heel moeilijk want… hoe gaat de reis van Charlotte aflopen?

De illustraties zijn donker van kleur maar zijn passend bij de teksten. Ze geven een extra demensie aan het verhaal. Je krijgt niet alleen een beeld van Esther, Hannah en Charlotte, maar ook van de omgeving en hoe het er destijds aan toe ging met de vuile was.

Ben je geïnteresseerd in het verhaal van Esther en Hannah? Je kan dit boek lezen vanaf 10 jaar. En Charlotte, de lappenpop, kun je bewonderen in Kazerne Dossin in Mechelen.